Veenstra, Femke (2025) Op weg naar het personaliseren van Intensieve Ambulante Interventies voor Gezinnen met Meervoudige en Complexe Problemen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
MasterthesisF.VeenstraS4986253-1.pdf Download (383kB) | Preview |
Abstract
Gezinnen met meervoudige en complexe problemen (GMCP) kampen met een opeenstapeling van uitdagingen op verschillende levensdomeinen, wat leidt tot verhoogde risico’s op uithuisplaatsing, psychische belasting en intergenerationele problematiek. Intensieve ambulante interventies (IAI), zoals Parent Management Training Oregon (PMTO) en Specialistische Ambulante Gezinshulp (SAG), zijn ontwikkeld om deze gezinnen ondersteuning op maat te bieden. Toch blijkt in de praktijk dat duurzame verandering lastig te realiseren is, onder andere doordat hulp soms onvoldoende aansluit bij de specifieke situatie en behoefte van het gezin. In dit kwalitatieve onderzoek is verkend hoe hulpverleners binnen PMTO en SAG beslissingen nemen over het inzetten van interventie-elementen. Acht hulpverleners zijn via semigestructureerde interviews bevraagd over hun afwegingen en ervaringen in het werken met GMCP. De interviews zijn thematisch geanalyseerd, waarbij is gekeken naar patronen in besluitvorming, afstemming en de ruimte die hulpverleners ervaren binnen de methodiek. Uit de resultaten blijkt dat besluitvorming geen eenmalig proces is, maar een voortdurende afstemming, mede op basis van veiligheid, draagkracht en samenwerking met ouders. SAG-hulpverleners ervaren veel ruimte om de interventie aan te passen aan het gezin, bijvoorbeeld in volgorde, tempo of inhoud. Binnen PMTO biedt de vaste structuur houvast, maar vraagt het om zorgvuldige afstemming op de behoeften van het gezin. Hulpverleners geven aan daarin ruimte te zoeken om toch recht te doen aan de specifieke situatie. De resultaten bieden aanknopingspunten om hulpverleners beter te ondersteunen in het maken van keuzes op maat. Vervolgonderzoek kan zich richten op de ervaringen van gezinnen bij deze afwegingen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Knot-Dickscheit, J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 19 Jun 2025 14:47 |
Last Modified: | 19 Jun 2025 14:47 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4961 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |