Javascript must be enabled for the correct page display

Het Algemeen Automatiseringsprobleem in de Praktijk: Een Kwalitatief Onderzoek naar Ervaringen, Perspectieven en Behoeften van GGZ-behandelaren.

Leutscher, Lieke (2025) Het Algemeen Automatiseringsprobleem in de Praktijk: Een Kwalitatief Onderzoek naar Ervaringen, Perspectieven en Behoeften van GGZ-behandelaren. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
S4404424LiekeLeutscherMasterthesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (500kB)

Abstract

Het onderzoek richtte zich op het verkennen van ervaringen, perspectieven en behoeften van behandelaren binnen een specialistische ggz-instelling in Noord-Nederland met betrekking tot automatiseringsproblemen bij kinderen met comorbide stoornissen, zoals dyslexie in combinatie met dyscalculie, ADHD of ASS. Aanleiding voor dit onderzoek was het in de praktijk gebruikte, maar wetenschappelijk nog niet onderbouwde 2 concept van een ‘algemeen automatiseringsprobleem’. Dit concept werd door behandelaren gezien als mogelijk verklarend voor de overlap tussen verschillende stoornissen, maar inzicht in de praktijkervaringen, perspectieven en behoeften ontbrak tot op heden. Negen behandelaren van de specialistische ggz-instelling namen deel aan semi gestructureerde interviews, die thematisch werden geanalyseerd volgens Braun en Clarke (2006) en Boeije (2002). Behandelaren beschreven automatiseringsproblemen als overkoepelend mechanisme dat verschillende stoornissen kon verbinden, zoals dyslexie en dyscalculie. Bij ADHD en ASS zagen zij deze problemen vooral als secundair, voortkomend uit bredere cognitieve beperkingen. Daarnaast zagen zij in het concept van een ‘algemeen automatiseringsprobleem’ aanknopingspunten voor een integrale benadering van problematiek en een mogelijke bijdrage aan het verminderen van gefragmenteerde diagnostiek en behandeling. Tegelijkertijd benoemden zij risico’s, zoals overdiagnosticering en stigmatisering. Ten slotte gaven behandelaren aan behoefte te hebben aan wetenschappelijke onderbouwing, praktische handvatten voor toepassing binnen de eigen praktijk en het onderwijs, en aan versterkte samenwerking met collega’s, ouders en scholen. De conclusie was dat behandelaren het concept als potentieel waardevol ervaarden binnen diagnostiek en behandeling, mits dit gepaard gaat met maatwerk en oog voor nuance.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Knot-Dickscheit, J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 19 Jun 2025 14:50
Last Modified: 19 Jun 2025 14:50
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4963

Actions (login required)

View Item View Item