Kalsbeek, Marijke (2025) De gehanteerde copingmechanismen van rouwende ouders: Een kwalitatieve inhoudsanalyse van autobiografische verhalen van rouwende ouders over het omgaan met het verlies van een kind. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorwerkstukMarijkeKalsbeekS3680401.pdf Download (345kB) | Preview |
Abstract
Naar schatting worden jaarlijks meer dan duizend gezinnen in Nederland geconfronteerd met het overlijden van een kind jonger dan twintig jaar. De impact van een dergelijk verlies is enorm en verstoort het leven van ouders op manieren die moeilijk te bevatten zijn. Hoewel er veel onderzoek is gedaan naar algemene copingstrategieën bij rouw, bestaat er nog steeds beperkte kennis over de specifieke manieren waarop ouders omgaan met het verlies van hun kind. Deze scriptie beoogt deze lacune te verkleinen door twee Nederlandstalige autobiografische boeken te analyseren, geschreven door ouders die met dit verlies zijn geconfronteerd. Middels een kwalitatieve inhoudsanalyse wordt onderzocht welke copingstrategieën deze ouders beschrijven, waaronder het zoeken van steun, vermijding, actief omgaan met het verlies en het onderhouden van blijvende banden met het overleden kind. Deze benaderingen worden nader geïnterpreteerd aan de hand van het duale procesmodel van Stroebe en Schut (1999), dat onderscheid maakt tussen op het verlies gerichte coping en pogingen om het dagelijks leven te herstellen. De resultaten laten zien dat ouders niet vasthouden aan één enkele strategie, maar juist heen en weer bewegen tussen verschillende manieren van omgaan met het verlies, afhankelijk van hun behoeften en omstandigheden. Daarnaast kwam individuele emotionele expressie, waarbij ouders hun gevoelens in privé verwerken, naar voren als een belangrijk en tot nu toe minder erkend thema. Deze studie onderstreept hoe divers en persoonlijk rouwverwerking bij het verlies van een kind kan zijn, en benadrukt het belang van flexibele, op het individu afgestemde ondersteuning. Vanwege het beperkte aantal bronnen en het autobiografische karakter van het materiaal bieden de bevindingen een diepgaand, maar niet uitputtend perspectief. Aanvullend onderzoek met een bredere variëteit aan ervaringen wordt aanbevolen
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Sluiter-Oerlemans, A.M. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 19 Jun 2025 14:51 |
Last Modified: | 19 Jun 2025 14:51 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4965 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |