Buter, Mirjam (2025) Eenzaamheid bij ouders van kinderen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. Een analyse van boeken geschreven door ouders. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis-Mirjam-Buter-S6150098.pdf Download (405kB) | Preview |
Abstract
Inleiding: Eenzaamheid is een veelvoorkomend probleem en kan schadelijke gevolgen hebben voor het welzijn en de gezondheid. Ouders van kinderen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen (Z)EVMB hebben een verhoogd risico op het ervaren van eenzaamheid. Dit onderzoek heeft tot doel inzicht te krijgen in hoe deze ouders eenzaamheid beschrijven en welke factoren bijdragen aan het ervaren van eenzaamheid. Methode: Er werd een narratieve analyse uitgevoerd van zes autobiografieën geschreven door ouders van kinderen met (Z)EVMB. Resultaten: In de autobiografieën worden sociale, emotionele en existentiële eenzaamheid beschreven. Verschillende factoren dragen bij aan het ervaren van eenzaamheid, waaronder het ontbreken van erkenning voor het ouderlijk perspectief binnen het diagnostisch proces, een gebrek aan steun in de partnerrelatie, veranderingen in sociale relaties, het ervaren van courtesy stigma en een algemeen gevoel van onbegrip. Conclusie: De resultaten tonen aan dat eenzaamheid een constante en veelzijdige ervaring is in het leven van ouders van kinderen met (Z)EVMB. Dit onderstreept het belang van meer aandacht voor eenzaamheid, zowel in wetenschappelijk onderzoek als in de ondersteuning van deze ouders. Sleutelwoorden: Eenzaamheid; typen eenzaamheid; bijdragende factoren; ouders van kinderen met (Z)EVMB; autobiografische verhalen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Luijkx, J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 19 Jun 2025 14:53 |
Last Modified: | 19 Jun 2025 14:53 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4967 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |