Zutphen, Marjolein van (2025) Ervaringen van eerstejaars vmbo-leerlingen met leerwegondersteunend onderwijs: een mixed-methods onderzoek. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
Masterthesis-ervaringen-met-Lwoo-PDF.pdf Restricted to Repository staff only Download (657kB) |
Abstract
Voor vmbo-leerlingen die extra hulp nodig hebben om hun diploma te behalen, is er leerwegondersteunend onderwijs (LWOO). Dit biedt vaak kleinere klassen, een vaste mentor en meer structuur. In dit onderzoek staan de ervaringen van eerstejaars vmbo-leerlingen met LWOO centraal. Er is gebruikgemaakt van een mixed-methods onderzoek: kwantitatieve data door een vragenlijst en kwalitatieve data via semigestructureerde interviews. Ook is met een toolkit gekeken naar de effectiviteit van de ondersteuning. De analyse van de toolkit laat zien dat interventies zoals kleinere klassen, extra leertijd en remedial teaching bijdragen aan beter leerrendement. Toch blijkt de relatie tussen de leerling en docent de belangrijkste succesfactor. Uit de vragenlijst blijkt dat de meeste leerlingen zich bewust zijn van de ondersteuning en deze waarderen met een 7,0. Opvallend is dat de geïnterviewde leerlingen zich minder bewust zijn van de ondersteuning dan hun klasgenoten. Ze zijn tevreden over de hulp, klasgrootte en het contact met docenten. Ze ervaren minder hulp dan op de basisschool, maar geven aan dit ook minder nodig te hebben. Mogelijk komt dit doordat de ondersteuning nu is geïntegreerd in het reguliere lesprogramma.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Minnaert, A.E.M.G. and Hofstetter, W.H. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 20 Jun 2025 10:19 |
Last Modified: | 20 Jun 2025 10:19 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4968 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |