Zaturdag, Isa (2025) Dynamiek van Welzijn en Context bij Jongeren in de Jeugd-GGZ: Een Casestudie van Temporele Patronen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
MasterthesisIsaZaturdags4873807DEF2.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
Achtergrond: Het psychologisch welzijn van jongeren staat wereldwijd onder druk en kent grote intra-individuele variabiliteit. Toch is de jeugdzorg vaak ingericht op gestandaardiseerde monitoring zoals ROM, waarin weinig ruimte is voor persoonlijke en contextuele dynamiek. Vanuit de complexe systeemtheorie wordt psychisch functioneren echter gezien als een dynamisch proces, beïnvloed door voortdurende interactie tussen het individu en diens omgeving. Deze studie onderzoekt hoe welzijnspatronen bij jongeren zich ontwikkelen over tijd en hoe deze te duiden zijn vanuit de context. Methode: Dit onderzoek betreft een casestudie met een gemengde methoden benadering. Twee jongeren werden gedurende acht en veertien maanden gevolgd via de iamYu-app, waarmee dagelijks gepersonaliseerde zelfrapportages over welzijn en context werden verzameld. Met behulp van visuele tijdreeksen werden deze gegevens geanalyseerd. Daarnaast zijn behandelrapportages gebruikt ter contextuele duiding van fluctuaties. Resultaten: Beide casussen tonen duidelijke fluctuaties in welzijn. Bij deelnemer C20 is sprake van een faseovergang van een instabiele naar een stabiele maar lage toestand, met afnemende contextgevoeligheid. Bij deelnemer C33 blijven fluctuaties aanhouden zonder duidelijke reorganisatie, wat wijst op voortdurende systeem instabiliteit. Discussie: De bevindingen ondersteunen de aanname vanuit de complexe systeemtheorie dat welzijn dynamisch, niet-lineair en contextafhankelijk is. Gepersonaliseerde monitoring blijkt waardevol voor het detecteren van patronen en het versterken van zelfinzicht. Belangrijke implicaties zijn de noodzaak van contextgevoelige zorg en vroegsignalering van verslechtering.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Bossenbroek, R.E. and Lichtwarck-Aschoff, A. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 20 Jun 2025 10:26 |
Last Modified: | 20 Jun 2025 10:26 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4971 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |