Maare, Anne van (2025) De associatie tussen de leeftijd van kinderen en de ernst van de symptomen bij ouders in de Geestelijke gezondheidszorg en de modererende rol van gender en de classificatie van ouders. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
MasterthesisARvanMaareS4838602.pdf Download (622kB) | Preview |
Abstract
Het doel van dit onderzoek was meer te weten te komen over de associatie tussen de leeftijd van kinderen en de ernst van de psychische klachten van ouders in de GGZ. Daarnaast is gekeken of deze associatie gemodereerd werd door het geslacht en de classificaties depressiestoornis, angststoornis of bipolaire stoornis van ouders. In dit kwantitatieve onderzoek is gebruikgemaakt van de data van de MOPHAR-studie. Voor deze studie zijn alleen ouders met kinderen tot 18 jaar geselecteerd (n=885). Aan de hand van een enkelvoudige regressieanalyse is de associatie tussen de leeftijd van het jongste kind en de ernst van de symptomen van ouders onderzocht. Later is hier de leeftijd van ouders aan toegevoegd als controlevariabele. Daarnaast zijn meervoudige regressieanalyses uitgevoerd om te onderzoeken of de associatie werd gemodereerd door het geslacht en de classificatie van ouders. De resultaten lieten geen significante associatie zien tussen de ernst van de psychische klachten en de leeftijd van kinderen van ouders in de GGZ. Ook is er geen significant moderatie-effect gevonden voor de moderatoren het geslacht en de classificatie van de ouder. De verklaarde variantie van alle vier de modellen is laag. Voor de bevindingen moet er rekening gehouden worden met de beperkingen van het onderzoek, zoals beperkte representatie van de steekproef, symptoom overlap tussen depressie, angst en bipolaire stoornissen en onvoldoende rekening houden met schoolgaande kinderen. Vervolgonderzoek kan zich richten op een bredere kijk op gezinssamenstelling en de samenhang met de ernst van symptomen van ouders in de GGZ. Trefwoorden: Ouderschap, GGZ, leeftijd, symptoom-ernst, geslacht
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Wardenaar, K.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 20 Jun 2025 10:27 |
Last Modified: | 20 Jun 2025 10:27 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4972 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |