Brugman, Anke (2025) Gedragsfactoren in Perspectief. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Thesis-Anke-Brugman-30-mei-2025.pdf Download (590kB) | Preview |
Abstract
Programma Perspectief is een interventie die is ontwikkeld om de zorg voor mensen met een (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperking (Z)EVMB beter af te stemmen op hun individuele behoeften. Ondanks de bewezen effectiviteit blijkt in de praktijk dat zorgprofessionals regelmatig afwijken van de voorgeschreven werkwijze. Dit onderzoek richtte zich op de gedragsfactoren die hieraan ten grondslag liggen. In drie organisaties, die verschilden in duur en mate van implementatie, zijn focusgroepsgesprekken gevoerd. Hierin stonden de toepassing van de werkwijze en de overwegingen om daarvan af te wijken centraal. Eén organisatie werkt bijna twee jaar met het programma, één organisatie ruim tien jaar en bij de derde organisatie is Programma Perspectief inmiddels vervangen door een andere methode. De gesprekken zijn geanalyseerd met een kwalitatieve inhoudsanalyse, aan de hand van het COM-B-model van Michie et al. (2011) dat gedrag verklaart op basis van drie elementen: capaciteit, gelegenheid en motivatie. Uit de resultaten blijkt dat het gedrag van zorgprofessionals wordt beïnvloed door een samenhang tussen kennis en vaardigheden (capaciteit), omgevingsfactoren zoals werkstructuur, tijd en samenwerking (gelegenheid) en betrokkenheid (motivatie). Het element gelegenheid kwam het vaakst naar voren. Vooral het ontbreken van structuur, vaste overlegmomenten en afstemming werd als belemmerend ervaren. Scholing werd genoemd als voorwaarde, maar werd lang niet altijd herhaald of aangeboden voor alle disciplines. Aanbevolen wordt om als organisatie te investeren in vaste werkafspraken, structurele scholing en goede afspraken binnen teams. Daarnaast is vervolgonderzoek nodig naar hoe organisaties een ondersteunende werkstructuur kunnen opzetten en borgen. Dit vormt een belangrijke basis voor het duurzaam toepassen van Programma Perspectief in de dagelijkse praktijk.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Brug, A. ten |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 20 Jun 2025 10:27 |
Last Modified: | 20 Jun 2025 10:27 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4973 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |