Lakke, Hannah (2025) Sexual risk-taking behaviour among adolescents and the role of social support, self-esteem and gender. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
ThesisYSPLakkes4161521.pdf Download (551kB) | Preview |
Abstract
Een afname in condoomgebruik onder jongeren en een stagnatie in de afname van tienerzwangerschappen in het Verenigd Koninkrijk leiden tot bezorgdheid over de seksuele gezondheid van adolescenten. Deze kwantitatieve longitudinale studie onderzocht of ervaren sociale steun en zelfvertrouwen fungeren als beschermende factoren tegen het nemen van seksuele risico's, en of zelfvertrouwen de relatie tussen ervaren sociale steun en seksueel risicogedrag gedeeltelijk verklaart. De studie onderzocht ook of deze relaties verschilden naar geslacht. De gegevens zijn afkomstig uit twee Millenium Cohort Study peilingen op de leeftijd van 14 en 17 jaar (N=2.002, 41% man, 59% vrouw). Seksueel risicogedrag werd geoperationaliseerd door één item dat aangaf of een deelnemer ooit onbeschermd seksueel contact had gehad. Meervoudige hiërarchische regressieanalyses, waarbij werd gecontroleerd voor geslacht, opleidingsniveau van de ouders en religiositeit, toonden aan dat een hoger gevoel van ervaren sociale steun en een hoger gevoel van zelfvertrouwen de kans op het nemen van seksueel risicogedrag verminderden. Bovendien werd de relatie tussen ervaren sociale steun en seksueel risicogedrag gedeeltelijk verklaard door zelfvertrouwen. Er werden geen significante genderverschillen gevonden. De bevindingen van deze studie benadrukken het belang van het stimuleren van sociale steun en eigenwaarde om de besluitvorming van adolescenten op het gebied van seksuele gezondheid te ondersteunen. Seksuele voorlichting en beleid gericht op het aanpakken van seksueel risicogedrag zouden deze concepten moeten integreren in hun curriculum.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Ploeg, R. van der |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Youth 0-21, Society and Policy [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 20 Jun 2025 10:28 |
Last Modified: | 20 Jun 2025 10:28 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4974 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |