Kreulen, Daphne (2025) Hoe jeugdhulpverlening in de school leerkrachten kan ondersteunen binnen het huidige passend onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
Eerste-beoordelaar-Masterscriptie-Daphne-Kreulen.pdf Restricted to Repository staff only until 4 July 2026. Download (555kB) |
Abstract
Sinds de invoering van de Wet Passend Onderwijs krijgen leerkrachten te maken met ondersteuningsbehoeften van leerlingen die steeds complexer van aard zijn. Leerkrachten ervaren echter vaak handelingsverlegenheid, vooral bij externaliserend gedrag en een problematische werkhouding. Dit kwalitatieve onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met een jeugd-ggz-instelling, verkent in hoeverre jeugdhulpverlening op school hierin ondersteuning kan bieden. Binnen twee pilots werd jeugdhulpverlening op locatie aangeboden op reguliere en speciale basisscholen. Door middel van interviews met leerkrachten (n=11) en analyse van monitorgegevens over zorgtrajecten (n=39) is onderzocht welke hulpvragen werden behandeld, welke ondersteuning werd geboden, hoe de samenwerking verliep, en of deze als meerwaarde werd ervaren. De resultaten tonen dat leerkrachten de samenwerking als laagdrempelig, open en waardevol ervoeren, mede dankzij de fysieke aanwezigheid van de hulpverlener op school. Dit bevorderde snelle afstemming, meer expertise bij leerkrachten en snellere toegang tot aanvullende zorg en diagnostiek. Hoewel de kleinschaligheid en selectieve steekproef generalisatie beperken, wijzen de bevindingen op de potentie van structurele samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp op locatie heeft. Vervolgonderzoek op grotere schaal is aanbevolen, met aandacht voor het bewaken van de grenzen van de hulpverlener en een goede match tussen hulpverlener en de school.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kupers, W.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 20 Jun 2025 10:30 |
Last Modified: | 20 Jun 2025 10:30 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4976 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |