Javascript must be enabled for the correct page display

Een non-parametrische frisse blik op de MHC-SF - Schaalbaarheid van de Mental Health Continuum-Short Form (MHC-SF) onderzocht aan de hand van exploratieve Mokkenschaalanalyse

Poelman, Jan Egbert (2025) Een non-parametrische frisse blik op de MHC-SF - Schaalbaarheid van de Mental Health Continuum-Short Form (MHC-SF) onderzocht aan de hand van exploratieve Mokkenschaalanalyse. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis---J.E.Poelman---S1266829.pdf

Download (276kB) | Preview

Abstract

De afgelopen decennia is veel onderzoek gedaan naar de psychometrische kwaliteiten en schaalbaarheid van de Mental Health Continuum - Short Form (MHC-SF). Er zijn vooralsnog geen onderzoeken gepubliceerd die onderzoek doen naar MHC-SF op basis van de non-parametrische Mokkenschaalanalyse (MSA). Omdat het aan minder assumpties hoeft te voldoen dan de vaak gebruikte factoranalyse, is MSA een analyse die zich prima leent voor situaties waarin items ordinaal worden gescoord op basis van Likert schalen. Aan de hand van data van 650 participanten, afkomstig uit Nederlandse huishoudens opgehaald door het LISS-panel, is aan de hand van exploratieve MSA de schaalbaarheid van de MHC-SF onderzocht. De uitkomst toont een matige maar acceptabele schaalbaarheid voor een unidimensionele schaal, waarbij bovendien aannemelijk is gemaakt dat aan alle assumpties wordt voldaan. De uitkomsten van exploratieve MSA op verschillende leeftijdsgroepen laten nuanceverschillen zien, maar er bleef sprake van een matige schaalbaarheid. Voor het praktisch gebruik wordt aanbevolen het doel van de afname van de vragenlijst leidend te laten zijn bij de keuze voor een specifiek model, aangezien verschillende modellen tot een acceptabele schaalbaarheid leiden.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Paap, M.C.S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jun 2025 13:18
Last Modified: 20 Jun 2025 13:18
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4977

Actions (login required)

View Item View Item