Javascript must be enabled for the correct page display

De effecten van de inzet van de LEES-app op de leesvaardigheid en leesmotivatie bij mbo-studenten

Klieverik, Megan (2025) De effecten van de inzet van de LEES-app op de leesvaardigheid en leesmotivatie bij mbo-studenten. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
MasterthesisMeganKlieverikS4357604Eindversie.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (401kB)

Abstract

Veel mbo-studenten behalen het gewenste referentieniveau voor taal niet. Dit is zorgelijk, omdat studenten het onderwijs verlaten zonder alle basisvaardigheden voldoende te beheersen, waardoor ze moeilijkheden kunnen ervaren om volwaardig deel te nemen aan de maatschappij. Een gebrek aan leesmotivatie is een belangrijke oorzaak van de afnemende leesvaardigheid. In dit onderzoek is gekeken in hoeverre het leesniveau en de leesmotivatie van eerstejaars mbo-studenten verbeteren, wanneer zij gedurende een interventieperiode van zes weken wekelijks een halfuur zelfstandig lezen in de LEES-app. De hoofdvraag die centraal staat is: “In hoeverre verbetert het leesniveau en de leesmotivatie door de inzet van de LEES-app van studenten van DCTerra Groningen?”. De studie is uitgevoerd onder drie groepen (N=48): Entree-studenten (interventiegroep, N=9), en twee Niveau 4-klassen (interventiegroep, N=18 en controlegroep, N=21). De leesvaardigheid is gemeten met de EMT en een AVI-tekst (leestijd en leesfouten), en leesmotivatie met een vragenlijst. Hoewel er geen significante effecten zijn gevonden op leesvaardigheid en leesmotivatie, lieten de interventiegroepen in de steekproef gemiddeld meer vooruitgang zien dan de controlegroep. De Entree-groep liet de grootste verbetering zien op EMT-score en leesfouten, en als enige groep een toename in leesmotivatie. Geslacht en leeftijd bleken invloed te hebben op de leesfouten: 16-jarige mannelijke studenten verbeterden meer dan de 16-jarige vrouwelijke studenten, terwijl dit effect bij studenten van 17 jaar en ouder juist omgekeerd was. Hoewel de resultaten wijzen op een mogelijk positief effect van de LEES-app, zijn er geen significante effecten gevonden, waarschijnlijk als gevolg van de relatief kleine steekproef. Aanbevolen wordt om vervolgonderzoek uit te voeren met een grotere steekproef en een gelijke interventieduur bij alle groepen, zodat de effecten van de LEES-app beter onderzocht kunnen worden.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Warrens, M.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jun 2025 13:19
Last Modified: 20 Jun 2025 13:19
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4978

Actions (login required)

View Item View Item