Koopmans, Silke (2025) "Juf, wat is autisme?". Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
S6102794-Eindversie-Masterthesis.pdf Restricted to Repository staff only Download (909kB) |
Abstract
Leerkrachten binnen het basisonderwijs krijgen steeds vaker te maken met leerlingen met een classificatie of waarbij hieraan gedacht wordt, zoals de classificatie Autisme Spectrum Stoornis (ASS). De visie van leerkrachten op het concept ASS speelt een grote rol in hoe zij deze leerlingen begeleiden en welke verwachtingen zij van deze leerlingen hebben. De opleiding van leerkrachten heeft invloed op hun visie op ASS. In dit onderzoek is onderzocht hoe het concept ASS wordt belicht in studieboeken aan Nederlandse Academische Opleidingen tot Leerkracht Basisonderwijs. Er zijn hoofdstukken gecodeerd vanuit twaalf studieboeken, waarvan de passages toebedeeld zijn aan ofwel de biomedische of de psychosociale visie op ASS, waarna het accent van elk studieboek wordt bepaald. In totaal zijn er 396 passages gecodeerd, waarvan er 261 aan de biomedische visie gekoppeld zijn en 135 aan de psychosociale visie. Passages die binnen de biomedische visie geschaard kunnen worden bespreken voornamelijk dat ASS een stoornis/diagnose is, dat mensen met ASS hersenafwijkingen hebben en de interventies kindgericht moeten zijn. Passages die als psychosociaal gezien kunnen worden bespreken het meest dat de omgeving van de persoon met ASS betrokken moet worden bij de interventie en dat onderzoeksresultaten niet goed gegeneraliseerd kunnen worden. Negen van de twaalf onderzochte studieboeken hebben vooral aandacht voor de biomedische visie, twee studieboeken hebben vooral aandacht voor de psychosociale visie en één studieboek heeft evenveel passages binnen beide visies. Transparanter zijn rondom effect sizes van onderzoeken en het voorkomen van reïficatie en cirkelredeneringen zijn suggesties voor toekomstig onderzoek en communicatie rondom ASS.
| Item Type: | Thesis (Master) |
|---|---|
| Supervisor name: | Meerman, S. te |
| Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
| Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
| Date Deposited: | 20 Jun 2025 13:20 |
| Last Modified: | 20 Jun 2025 13:20 |
| URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4979 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |
