Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van Ouderlijke Verbale Afleidingstechnieken en Toestandsangst op Pijnbeleving bij Kleuters tijdens Vaccinaties

Wiersma, Gea (2025) De Invloed van Ouderlijke Verbale Afleidingstechnieken en Toestandsangst op Pijnbeleving bij Kleuters tijdens Vaccinaties. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
MasterthesisGeaWiersmaS4490290.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Vaccinatiemomenten kunnen bij kleuters en hun ouders leiden tot pijn, stress en angst. Ouders die zich angstig voelen, reageren soms minder sensitief of troosten juist te veel. Daardoor kan de kleuter de prik als pijnlijker ervaren. Ouderlijke verbale afleiding rondom de vaccinatie, zoals praten of humor, kan deze ervaring verminderen door de aandacht van de prik af te leiden. Dit onderzoek onderzocht in hoeverre ouderlijke toestandsangst en twee vormen van verbale afleiding, ‘’niet-procedurele spraak’’ (i.e., praten over iets anders) en ‘’humor’’ samenhangen met pijnbeleving van kleuters tijdens vaccinaties. Tijdens een routine DKTP-vaccinatie is een observationele studie uitgevoerd onder 45 ouders met hun kleuter van ongeveer 45 maanden. Ouderlijke toestandsangst werd vooraf gemeten met de State-Trait Anxiety Inventory (STAI-6). Het pijngedrag van kleuters werd geobserveerd met de Face, Legs, Activity, Cry en Consolability (FLACC)-schaal en de ouderlijke toegepaste verbale afleidingstechnieken met de Child–Adult Medical Procedure Interaction Scale – Short Form (CAMPIS-SF). Resultaten toonden aan dat ouders significant vaker gebruikmaakten van ‘’praten over iets anders dan de vaccinatie’’ dan van ‘’humor’’ als afleiding. Er werd echter geen verband gevonden tussen ouderlijke toestandsangst, verbale afleiding en het pijngedrag van de kleuters. Mogelijke verklaringen zijn het beperkte gebruik van afleidingstechnieken, de relatief lage niveaus van ouderlijke toestandsangst en het natuurlijke beloop van de setting waarin het onderzoek plaatsvond. Toekomstig onderzoek kan zich richten op welke vormen van actieve of visuele afleiding effectiever zijn en de invloed van oudergedrag op de pijnervaring van kleuters. Trefwoorden: Vaccinatie, Kleuters, Ouderlijke angst, Verbale afleiding, Pijnbeleving

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Dijk, M.W.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jun 2025 13:23
Last Modified: 20 Jun 2025 13:23
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4982

Actions (login required)

View Item View Item