Dijck, Jeltje van (2025) Vroegtijdige opsporing van congenitale doofblindheid, een onderzoek naar interventies en methoden voor vroegtijdige opsporing van congenitale doofblindheid bij jonge kinderen en de doorverwijzing naar en toelating tot gespecialiseerde behandeling en zorg. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
MasterthesisJeltjevanDijck.pdf Download (445kB) | Preview |
Abstract
Deze narratieve literatuurstudie had als doel een overzicht te bieden van bestaande interventies en methoden voor de vroegtijdige opsporing van congenitale doofblindheid (CDB) en de doorverwijzing naar en toegang tot gespecialiseerde zorg. Uit de analyse bleek dat de meeste interventies en methoden zich richten op beperkingen in het gehoor of beperkingen in het zicht afzonderlijk van elkaar. Hierbij is voornamelijk voor gehoorverlies een breed scala aan screeningsmethoden beschikbaar, waaronder een universele screening bij pasgeborenen. Een universele visuele screening ontbreekt. Dit leidt tot gefragmenteerde opsporingsprocessen en vertraagde herkenning van CDB als gecombineerde beperking. De identificatietoolbox vormt hierin een uitzondering en biedt een geïntegreerde benadering waarin medische screening gecombineerd worden met functionele evaluaties. Daarnaast blijken interventies gericht op deskundigheidsvordering, netwerkversterking en gerichte outreach essentieel voor tijdige doorverwijzing en toegang tot zorg. De heterogeniteit van CDB en het beperkte bewustzijn bij professionals bemoeilijken een vroege en passende identificatie. De bevindingen benadrukken de noodzaak van multidisciplinaire beoordelingsteams met specifieke expertise op het gebied van (gecombineerde) zintuigelijk beperkingen. Toekomstig onderzoek zou zich kunnen richten op het empirisch evalueren van de effectiviteit van bestaande interventies en methoden betreffende de vroegtijdige opsporing van CDB.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Damen, S. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 20 Jun 2025 13:25 |
Last Modified: | 20 Jun 2025 13:25 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4984 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |