Galiën, Anke van der (2025) Factoren die van belang zijn in de realisatie van meer inclusief onderwijs en de interprofessionele samenwerking omtrent inclusief onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
MasterthesisAnkevanderGaliens4822773.pdf Download (523kB) | Preview |
Abstract
Het proces van de implementatie van inclusief onderwijs in de praktijk is in Nederland volop in ontwikkeling. Vanuit de literatuur is bekend dat diverse factoren hierbij bevorderend en belemmerend zijn, waaronder interprofessionele samenwerking. Om de realisatie van inclusief onderwijs in Nederland te bevorderen heeft dit onderzoek belemmerende en bevorderende factoren die een rol spelen bij de realisatie van meer inclusief onderwijs en interprofessionele samenwerking in kaart gebracht. De onderzoeksvragen hierbij zijn 1) Welke belemmerende en bevorderende factoren spelen volgens onderwijspersoneel een rol bij de realisatie van meer inclusief onderwijs? en 2) Welke belemmerende en bevorderende factoren spelen een rol bij interprofessionele samenwerking tussen onderwijspersoneel in het regulier en speciaal onderwijs omtrent inclusief onderwijs? Dit onderzoek is een secundaire data-analyse van data afkomstig van verschillende reguliere en speciaal onderwijsorganisaties in Nederland. Er is een kwalitatieve thematische analyse uitgevoerd, met een steekproef van 495 respondenten. De gevonden thema’s bij de eerste onderzoeksvraag zijn kennis en expertise, middelen, leerlingen, haalbaarheid, attitude, ouders en samenwerking. Bij de tweede onderzoeksvraag zijn dit proces, afstemming, binding en randvoorwaarden. Concluderend kan gesteld worden dat vooral een gebrek aan kennis, expertise en personeelsgerichte middelen belemmerend zijn in de realisatie van meer inclusief onderwijs. Daarnaast blijken vooral de beperkte mate van samenwerking en (open) communicatie belemmerend te werken in de interprofessionele samenwerking. Voor de praktijk is het daarom belangrijk om in te zetten op meer kennis en expertise (deling) en personeelsgerichte middelen en daarnaast meer samenwerking en (open) communicatie te faciliteren.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Boer, A.A. de |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 20 Jun 2025 13:42 |
Last Modified: | 20 Jun 2025 13:42 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4987 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |