Javascript must be enabled for the correct page display

Persoonlijkheid als meetobject - Een STS analyse van de Hiërarchische Persoonlijkheidsvragenlijst voor Kinderen (HiPIC)

Kok, Gerlof (2025) Persoonlijkheid als meetobject - Een STS analyse van de Hiërarchische Persoonlijkheidsvragenlijst voor Kinderen (HiPIC). Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis-Gerlof-Kok-S6162347.pdf

Download (345kB) | Preview

Abstract

In deze thesis wordt onderzocht hoe de Hiërarchische Persoonlijkheidsvragenlijst voor Kinderen (HiPIC) functioneert als sociaal-technisch instrument waarin sociotechnische verbeeldingen, onto-epistemologische uitgangspunten en normatieve verwachtingen samenkomen. Het doel is te onderzoeken hoe de test bijdraagt aan het begrijpen en omgaan met kinderlijke persoonlijkheid. De onderzoeksvraag is: Hoe functioneert de HiPIC als sociaal-technologisch instrument waarin sociotechnische verbeeldingen, ontoepistemologische uitgangspunten en normatieve verwachtingen samenkomen, en hoe geven deze vorm aan de manier waarop kinderlijke persoonlijkheid in de Nederlandse praktijk wordt geconceptualiseerd, geclassificeerd en gestuurd? Vanuit het perspectief van Science and Technology Studies is er een kwalitatieve analyse uitgevoerd, door middel van documentanalyse, discoursanalyse en objectanalyse. Uit de analyse blijkt dat de HiPIC deel uitmaakt van een sociotechnische verbeelding waarin het mogelijk en wenselijk wordt geacht om kinderen op jonge leeftijd te meten en bij te sturen, met het oog op optimaal functioneren. De test maakt persoonlijkheid zichtbaar via gestandaardiseerde categorieën en presenteert de uitkomsten als objectieve waarheden. Tegelijkertijd draagt de HiPIC impliciet normatieve ideeën uit over de gewenste en afwijkende persoonlijkheid van een kind. Dit beïnvloedt hoe kinderen worden geïnterpreteerd, beoordeeld en bijgestuurd. De test vernauwt daarmee de blik op kinderen en hun gedrag: de focus ligt op individuele kenmerken, terwijl contextuele factoren onderbelicht blijven. De resultaten moeten dan ook worden opgevat als één manier om kinderen en hun gedrag te duiden. Gebruikers dienen zich er bewust van te zijn dat er meerdere perspectieven bestaan. Een kritische reflectie op het gebruik van testinstrumenten – en hun uitkomsten – in zorg en onderwijs is daarmee noodzakelijk.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Haaften, L.W. van and Minnaert, A.E.M.G.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 20 Jun 2025 13:43
Last Modified: 20 Jun 2025 13:43
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4988

Actions (login required)

View Item View Item