Heerink, Kiek (2025) De invloed van interventie-elementen en omgevingsfactoren op de gemoedstoestand en het functioneren van jongeren in de jeugd-GGZ: een case study. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
AMasterthesis-Kiek-Heerink-S4053621-Definitieve-versie.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
Dit onderzoek richt zich op het analyseren van individuele veranderprocessen in de dagelijkse gemoedstoestand en het functioneren van één cliënt in de jeugd-GGZ, waarbij de invloed van interventie-elementen en omgevingsfactoren bestudeerd worden. In deze case studie zijn zowel kwantitatieve gegevens uit de iamYu-app als kwalitatieve gegevens uit behandelrapportages gebruikt. Gedurende een onderzoeksperiode van 14 maanden vertoonde de cliënt niet-lineaire patronen. In de eerste helft waren de scores op gemoedstoestand en functioneren relatief hoog, terwijl deze in de tweede helft aanzienlijk verslechterden. Er werd enige samenhang gevonden tussen de behandelfrequentie, de inzet van interventie-elementen en de toestand van de cliënt. Op het moment dat de toestand van de cliënt verslechterde nam de frequentie en inzet van interventies namelijk aanzienlijk toe. Echter, het effect van deze interventies bleef beperkt. De omgevingsfactoren vertoonden een tegengesteld patroon ten opzichte van de toestand van de cliënt. In de periode van verslechtering werden positieve omgevingsfactoren gerapporteerd en vice versa. De bevindingen wijzen op de potentie van gepersonaliseerde zorg, ondersteund door procesmonitoring, om behandelingen beter af te stemmen op de individuele behoeften van cliënten en zo de behandelresultaten te verbeteren. Er is echter meer onderzoek nodig om de onderliggende veranderingsmechanismen te begrijpen. Gepersonaliseerde zorg kan bijdragen aan lagere uitval en effectievere zorg, maar de invloed van omgevingsfactoren en interventies vereist verder onderzoek.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Lichtwarck-Aschoff, A. and Bossenbroek, R.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 20 Jun 2025 13:45 |
Last Modified: | 20 Jun 2025 13:45 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4990 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |