Javascript must be enabled for the correct page display

De leuke kant van liefde: Een kwantitatieve studie naar positieve emoties bij bi+ jongeren

Meijster, Ilse (2025) De leuke kant van liefde: Een kwantitatieve studie naar positieve emoties bij bi+ jongeren. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis-orthopedagogiek-I.Meijster-S4488059.pdf

Download (383kB) | Preview

Abstract

Bi+ jongeren tussen de 16 en 25 jaar zitten in een levensfase waarin het aangaan van relaties een cruciale rol speelt. Echter blijven de ervaringen van bi+ jongeren vaak onderbelicht omdat het lastig is om deze doelgroep goed in kaart te brengen. Wel is bekend vanuit eerdere studies dat een stabiele relatie, het ervaren van partnersteun en het uitblijven van stigmatisering kan bijdragen aan het ervaren van positieve emoties binnen een relatie. Deze studie onderzoekt daarom welke positieve emoties bi+ jongeren rapporteren met betrekking tot hun seksuele oriëntatie en welke rol relatieduur, partnersteun en ervaren stigmatisering hierin spelen. De vragenlijst behorende bij deze studie is opgesteld binnen een samenwerking tussen de Rijksuniversiteit Groningen en Rutgers en is verspreid via verschillende sociale mediakanalen. De vragenlijst bevatte een open vraag over de positieve kanten van bi+ zijn en verschillende schalen over relatie-ervaringen en ervaren stigmatisering. De dataverzameling resulteerde in n = 1.806 deelnemers. Voor de analyse van de open vraag is gebruik gemaakt van de LIWC-software. Affectie en verbondenheid werden het meest gerapporteerd als positieve kanten van bi+ zijn en kracht en dankbaarheid kwamen het minst naar voren. De zeven t-testen en twee Pearson-correlatie analyses toonden geen significante verbanden aan tussen het ervaren van positieve emoties en relatieduur, partnersteun en stigmatisering. De resultaten benadrukken het belang van verder onderzoek naar het ervaren van positieve emoties onder bi+ jongeren, met name via longitudinale en kwalitatieve onderzoeksmethoden. Sleutelwoorden: bi+ jongeren, positieve emoties, partnersteun, relatieduur, stigmatisering, LIWC-software

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Baams, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 23 Jun 2025 14:16
Last Modified: 23 Jun 2025 14:16
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4993

Actions (login required)

View Item View Item