Hoogers, Eva (2025) Taal in zicht - Een evaluatie van het nieuwe diagnostiekinstrument 'Communicatie en Taal Profiel - Visueel beperkt' voor jonge kinderen van 0-4 jaar met een aangeboren ernstige visuele beperking. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
MastertheseEva-HoogersS4185994.pdf Download (892kB) | Preview |
Abstract
Dit onderzoek levert een bijdrage aan de evaluatie van de pilot van het nieuwe diagnostiekinstrument ‘CTP-V’ aan de hand van gebruikersperspectieven. Het onderzoeksteam van ‘CommunicAble’ heeft dit diagnostiekinstrument ontwikkeld, omdat er nog geen passend diagnostiekinstrument was om de communicatie- en taalontwikkeling bij kinderen van 0-4 jaar met een aangeboren ernstige visuele beperking (ViB) te onderzoeken. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de ervaringen van ouders en professionals met de afname van het CTP-V. Er wordt hiervoor onderzocht hoe zij de uitvoerbaarheid en de relevantie van het CTP-V ervaren. Er is gebruikgemaakt van een mixed methods design, waarbij evaluatievragenlijsten met Likertschalen zijn gebruikt en evaluatiegesprekken zijn gevoerd. In totaal deden 7 participanten mee. De resultaten beschreven aan de hand van de ruwe data en de thematische analyse verschillende perspectieven op de verschillende onderdelen van het CTP-V. De belangrijkste bevinding bij de uitvoerbaarheid was het slordige verloop van de onderzoekstrajecten. De trajecten zijn niet uitgevoerd zoals in de handleiding beschreven stond, waardoor er moeilijk conclusies getrokken konden worden over sommige onderdelen. De uitvoerbaarheid van de uitgevoerde onderdelen is door de participanten redelijk goed beoordeeld. Wat betreft de relevantie bleek dat de participanten grotendeels de relevantie van het CTP-V inzien. Echter heeft het slordige verloop van de trajecten hier ook een rol gespeeld. De conclusies dienen met voorzichtigheid te worden geïnterpreteerd door de beperkingen. Er is vervolgonderzoek nodig waarbij het CTP-V wordt afgenomen bij meer casussen om zo een beter beeld te krijgen van de gebruikersperspectieven.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Damen, S. and Tosolini, K.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 23 Jun 2025 14:18 |
Last Modified: | 23 Jun 2025 14:18 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4996 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |