Alberts, Judie (2025) De duurzame inzet van Programma Perspectief bij (Z)EMVB. Een casestudy van twee cliëntendossiers. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Thesis-Judie-Alberts-S5722209-30-05-2025.pdf Download (641kB) | Preview |
Abstract
Mensen met een (zeer) ernstige meervoudige en verstandelijke beperking ((Z)EMVB) hebben intensieve, methodische en afgestemde ondersteuning nodig. Programma Perspectief (PP) is een interventie die uitgaat van een normatief en methodisch uitgangspunt, waarin betekenisvolle relaties, interdisciplinair samenwerken en een cyclisch stappenplan centraal staan. Hoewel eerdere studies aantonen dat PP effectief is bij implementatie, is weinig bekend over de borging bij langdurig gebruik. In dit kwalitatieve casestudy-onderzoek is aan de hand van twee cliëntendossiers onderzocht hoe de kernelementen van PP (zoals geïnterpreteerd in deze studie als normatieve visie, betrokkenheid netwerk, interdisciplinair samenwerken en cyclisch stappenplan) duurzaam worden toegepast binnen een Nederlandse zorginstelling. Op basis van een documentanalyse van cliëntendossiers met een looptijd van meer dan vijf jaar is via Directed Content Analysis (DCA) in kaart gebracht hoe deze elementen over tijd zichtbaar blijven. De resultaten tonen aan dat alle kernelementen structureel aanwezig zijn, maar dat de toepassing varieert in methodische uitwerking en consistentie. Er zijn aanwijzingen voor interventiedrift zoals onvolledige doelcodering, werkdoelen die niet voldoen aan de methodische richtlijnen en beperkte benutting van ondersteunende instrumenten. Ook de mate van betrokkenheid van het netwerk verschilde tussen de casussen. Deze bevindingen onderstrepen het belang van blijvende aandacht voor methodische kwaliteit, interdisciplinaire samenwerking en het actief gebruik van ondersteunende instrumenten. Vervolgonderzoek is nodig om factoren te identificeren die duurzame borging bevorderen of belemmeren, en om inzicht te krijgen in de wijze waarop professionals methodische keuzes maken bij langdurige toepassing van interventies als PP. Sleutelwoorden: Programma Perspectief, (Z)EMVB, borging, normatieve visie, betrokkenheid netwerk, interdisciplinair samenwerken en cyclisch stappenplan.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Brug, A. ten |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 23 Jun 2025 14:21 |
Last Modified: | 23 Jun 2025 14:21 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4997 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |