Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van prestatiewaarde in bèta en techniek en gender op loopbaanambities binnen bèta en techniek

Westra, Romy (2025) De invloed van prestatiewaarde in bèta en techniek en gender op loopbaanambities binnen bèta en techniek. Master thesis, Educational Sciences.

[img] Text
280525WestraMA-these.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (625kB)

Abstract

De afname in positieve houdingen ten opzichte van bèta en techniek vormt een groeiende bron van maatschappelijke zorg. Het primaire doel van dit onderzoek was om te begrijpen hoe de prestatiewaarde in bèta en techniek invloed kan hebben op de loopbaanambities in bèta en techniek van leerlingen op het voortgezet onderwijs en hoe deze relatie wordt beïnvloed door gender en track. Het onderzoek betrof een correlationeel vragenlijstonderzoek, waarbij een gelegenheidssteekproef is getrokken. In totaal vulden 44 leerlingen uit leerjaar 3 van havo en vwo een vragenlijst in. Er is zowel een enkelvoudige als een meervoudige regressieanalyse uitgevoerd. Uit de enkelvoudige regressieanalyse bleek prestatiewaarde in bèta en techniek een significante voorspeller van loopbaanambities in bèta en techniek. Leerlingen die een hogere prestatiewaarde in bèta en techniek rapporteren, hebben ook sterkere ambities om een carrière in deze richting na te streven. De meervoudige regressieanalyse toonde aan dat de relatie tussen prestatiewaarde in bèta en techniek en loopbaanambities in bèta en techniek significant was, maar dat de relatie niet gemodereerd werd door gender en ook niet afhankelijk was van track.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Strijbos, J.W.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 23 Jun 2025 14:22
Last Modified: 23 Jun 2025 14:22
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4998

Actions (login required)

View Item View Item