Haanstra, Fenne (2025) Geïntegreerd taalonderwijs in het basisonderwijs: interpretaties in taalmethodes en de ervaren realiteit door leerkrachten. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
BachelorwerkstukFenneHaanstra.pdf Restricted to Repository staff only Download (581kB) |
Abstract
De leesvaardigheid van Nederlandse leerlingen is aanzienlijk gedaald, mogelijk als gevolg van de verkavelde aard van het huidige onderwijs. Gezien de sturende rol van lesmateriaal onderzoekt dit onderzoek hoe beschikbare, zogenaamd geïntegreerde, taalmethodes aansluiten bij de wetenschappelijke kenmerken van geïntegreerd taalonderwijs. Daarnaast worden de praktijkervaringen van zeven basisschoolleraren in Oost-Groningen met deze kenmerken onderzocht. Het onderzoek beoogt de kloof tussen theorie, lesmateriaal en de klaspraktijk te overbruggen. Er werd een documentanalyse uitgevoerd van zes taalmaterialen en interviews met de zeven leraren. De documentanalyse toonde een wisselende toepassing van geïntegreerd taalonderwijs. De interne samenhang tussen taaldomeinen was consistent en thematisch, maar de vakoverstijgende integratie was minder expliciet en inconsistent. Alle taalmethodes legden de nadruk op contextrijk leren, communicatieve vaardigheden en interactie, hoewel de expliciete activering van voorkennis varieerde. Interviews met leraren lieten een gemengde praktijk zien. Vakoverstijgende integratie richtte zich vaak op woordenschat voor meertalige leerlingen, niet op systematische integratie. Leraren hechten waarde aan contextrijk leren en de activering van voorkennis, maar ervaren uitdagingen met oud materiaal en differentiatie. Hoewel expliciete taalondersteuning en interactie actief worden geïmplementeerd, blijft diepe systematische integratie, mede door de diversiteit in de klas, complex. Aanbevelingen omvatten het versterken van expliciete vakoverstijgende integratie, gerichte taalondersteuning en professionalisering voor relevante, contextrijke leerervaringen. Verder onderzoek zou zich moeten richten op implementatie, effectiviteit voor diverse studenten en professionaliseringsstrategieën.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Veldman, M.A. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 23 Jun 2025 14:22 |
Last Modified: | 23 Jun 2025 14:22 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/4999 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |