Javascript must be enabled for the correct page display

Voorlezen over pijn: gezichtsuitdrukkingen van vaders en moeders bij verschillende verhaallijnen

Meulen, L. van der (2025) Voorlezen over pijn: gezichtsuitdrukkingen van vaders en moeders bij verschillende verhaallijnen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
masterthesisloesvandermeulens5907829.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (4MB)

Abstract

Dit onderzoek richtte zich op de emoties van ouders tijdens het voorlezen van een prentenboek over alledaagse pijn. Er werd onderzocht in hoeverre positieve en negatieve emoties, geuit via gezichtsuitdrukkingen, verschillen tussen vaders en moeders en tussen het voorlezen van een medicaliserend of normaliserend prentenboek. In totaal namen 58 ouder- kindparen deel, met kinderen tussen de 3 en 7 jaar. De ouders lazen één van de twee prentenboeken voor: Kijk uit Millie! (medicaliserend) of Iggy & Ziggy, pleistervriendjes! (normaliserend). De gezichtsuitdrukkingen van ouders werden gecodeerd met een vereenvoudigde versie van het Facial Action Coding System (FACS). Emoties werden elke vijf seconden gecodeerd en geanalyseerd in SPSS met een tweeweg-ANOVA, met geslacht en type verhaallijn als onafhankelijke variabelen en positieve en negatieve emoties per minuut als afhankelijke variabele. De resultaten lieten geen significante verschillen zien tussen vaders en moeders tussen het uiten van positieve of negatieve emoties. Wel bleek dat ouders significant meer negatieve emoties uitten tijdens het voorlezen van het medicaliserende prentenboek vergeleken met het normaliserende prentenboek. Voor positieve emoties werd geen verschil gevonden tussen de twee verhaallijnen. Dit kan relevant zijn bij psycho- educatie, het ondersteunen van ouders in de communicatie over alledaagse pijn en de keuze van materialen in behandelgerichte context. Toekomstig onderzoek kan zich richten op een bredere variatie van emoties door ook neutraliteit mee te nemen, evenals de interactie tussen ouder en kind en variaties in ouder-kind combinaties. Trefwoorden: alledaagse pijn, ouder-kind interactie, voorlezen, emoties, gezichtsuitdrukkingen, medicaliserende vs. normaliserende verhaallijn, prentenboeken

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Dijk, M.W.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 23 Jun 2025 14:23
Last Modified: 23 Jun 2025 14:23
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5000

Actions (login required)

View Item View Item