Veen, Ilse van der (2025) Redeneerfouten in de beschrijving van gedragsstoornissen: Een inhoudsanalyse van de overeenkomsten en verschillen tussen een pedagogisch en een psychiatrisch studiehandboek. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorthesisIlse-van-der-VeenS4851714.pdf Download (674kB) | Preview |
Abstract
In deze bachelorthesis is onderzoek gedaan naar redeneerfouten in de beschrijving van oppositioneel-opstandige stoornis (ODD) en normoverschrijdend-gedragsstoornis (CD) in studieboeken uit twee vakgebieden: pedagogiek en kinder- en jeugdpsychiatrie. Er is gekeken of psychiatrische studieboeken meer redeneerfouten bevatten, gebaseerd op het idee dat psychiatrie vaker een gemedicaliseerde kijk op stoornissen heeft, wat door redeneerfouten kan worden versterkt. Er is een kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd van twee Nederlandse studieboeken: Handboek Kinder- en Jeugdpsychiatrie (Lindauer & Staal, 2022) en Pedagogische adviezen voor speciale kinderen (Van Lieshout & Van Deth, 2018). Vijf redeneerfouten zijn geanalyseerd: overschatting van erfelijkheid, reïficatie, nominale fout, ecologische fout en verwarring van correlatie met causaliteit. Beide boeken leken evenveel redeneerfouten te bevatten. Wat opviel was dat het psychiatrische boek meer genuanceerde taal gebruikte en de individuele verschillen benadrukte, wat de verwachting van meer medicaliserende fouten tegensprak. De resultaten tonen aan dat redeneerfouten niet beperkt zijn tot psychiatrie en dat pedagogische studieboeken ook een medisch-psychiatrische visie kunnen weergeven.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Batstra, L. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 23 Jun 2025 14:24 |
Last Modified: | 23 Jun 2025 14:24 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5001 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |