Javascript must be enabled for the correct page display

Tijd van de fouten, of de tijd van de feiten?

Hollander, Kira (2025) Tijd van de fouten, of de tijd van de feiten? Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Bachelorthesis-Kira-Hollander-S4975065-.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (1MB)

Abstract

Deze studie onderzoekt het voorkomen van een set redeneerfouten in hoofdstukken over de oppositioneel-opstandige stoornis en normoverschrijdend-gedragsstoornis, uit twee veelgebruikte Nederlandstalige pedagogische studieboeken. Er is een kwalitatieve en kwantitatieve analyse uitgevoerd om het voorkomen van de volgende set redeneerfouten te onderzoeken: overschatting van erfelijkheid, reïficatie, nominale fout, ecologische fout en verwarring van causaliteit en correlatie. Uit de kwalitatieve inhoudsanalyse is gebleken dat de formuleringen in het pedagogische studieboek uit 2018 (Van Lieshout & Deth, 2018) genuanceerder zijn, in vergelijking met het pedagogische studieboek uit 2009 (Van Lieshout, 2009). Redeneerfouten worden echter nog steeds herkend in de geherformuleerde fragmenten. Om te bepalen of het aantal redeneerfouten is toegenomen of afgenomen, is er een vergelijking gemaakt tussen het studieboek uit 2009 en 2018. Hieruit is gebleken dat er in het studieboek uit 2009 in totaal 64 fragmenten zijn geïdentificeerd, terwijl het aantal fragmenten in het studieboek uit 2018, 42 omvatte. De ecologische fout is de meest voorkomende redeneerfout in beide studieboeken. De bevindingen suggereren een bescheiden verbetering in de manier waarop gedragsstoornissen in pedagogische studieboeken worden weergegeven. Hoewel er een afname is waargenomen in het aantal redeneerfouten, is het belangrijk dat professionals bewust zijn van hoe ze redeneerfouten kunnen herkennen en voorkomen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Batstra, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 23 Jun 2025 14:27
Last Modified: 23 Jun 2025 14:34
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5003

Actions (login required)

View Item View Item