Munnik, Lotte de (2025) Bereslimme digitale AVI-boeken: van pixels naar pagina's. Een onderzoek naar de ontwikkeling van leesniveau, betrokkenheid en leesplezier tijdens de inzet van Bereslimme digitale AVI-boeken bij zwakke lezers in het SBO. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
S6144365de-MunnikMasterthese.pdf Restricted to Repository staff only Download (1MB) |
Abstract
In het dagelijks leven spelen taal en lezen een cruciale rol voor persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke participatie (Mol & Bus, 2011). Voor leerlingen in het speciaal basisonderwijs verloopt het ontwikkelen van technische leesvaardigheid echter vaak moeizaam vanwege beperkte concentratie, fonologische problemen en cognitieve belasting (Snowling & Hulme, 2012; Sweller, 1988). Hierdoor ervaren zij minder leesplezier en betrokkenheid, wat een negatieve invloed heeft op hun leesontwikkeling (Guthrie & Wigfield, 2000; Ahmadi, Ismail & Abdullah, 2013). Deze studie onderzocht door middel van een multiple casestudie (N=6) in hoeverre Bereslimme digitale AVI-boeken invloed hebben op het leesniveau, betrokkenheid en leesplezier van zwakke lezers in het SBO gedurende negen weken. Betrokkenheid werd gemeten via videocodering met behulp van een betrokkenheidsschaal, het leesniveau via AVI- en DMTtoetsen en leesplezier door middel van semigestructureerde interviews. Resultaten toonden aanvankelijk positieve effecten op betrokkenheid mogelijk dankzij visuele en auditieve ondersteuning. Gedurende de interventie nam betrokkenheid echter af door herhaling en gebrek aan autonomie. Qua leesniveau werd bij drie leerlingen op de AVI Vooruitgang vastgesteld en bij vijf leerlingen op de DMT, waarvan één significant. Interviews wezen uit dat leerlingen humor en visuele ondersteuning waardeerden, maar frustratie ervaarden door het trage leestempo van de voorleesstem en beperkte keuzevrijheid. Geconcludeerd wordt dat digitale AVI-boeken potentieel effectief zijn voor technisch lezen en initiële betrokkenheid, maar dat langdurig gebruik zonder afwisseling negatieve effecten kan hebben op motivatie en plezier. Aanbevolen wordt vervolgonderzoek uit te voeren met grotere steekproeven en interventies gericht op differentiatie en autonomie.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kupers, W.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 23 Jun 2025 14:28 |
Last Modified: | 23 Jun 2025 14:32 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5005 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |