Huizinga, Renée (2025) De Genderkloof bij Classificatie ASS. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
MasterthesisReneeHuizingadefinitief.pdf Download (646kB) | Preview |
Abstract
De Genderkloof bij Classificatie ASS: Een kwalitatief onderzoek naar de hogere classificatiefrequentie van ASS bij jongens ten opzichte van meisjes In Nederland wordt de classificatie autismespectrumstoornis (ASS) aanzienlijk vaker bij jongens dan bij meisjes toegepast, met een geschatte verhouding van drie op één. Deze scheve verdeling roept vragen op over de mogelijke oorzaken van dit verschil. Academische studieboeken spelen een belangrijke rol in de opleiding van toekomstige professionals. Daarom is het relevant te onderzoeken welke mogelijke oorzaken in deze boeken worden benoemd. De centrale onderzoeksvraag luidt: Hoe wordt het verschil in het aantal classificaties van autismespectrumstoornis (ASS) tussen jongens en meisjes weergegeven in studieboeken aan Nederlandse universiteiten? Het onderzoek werd uitgevoerd aan de hand van een literatuurstudie in combinatie met kwalitatieve inhoudsanalyse (KIA) van 12 studieboeken uit bacheloropleidingen psychologie, pedagogiek en gezondheidswetenschappen van de Radboud Universiteit en Maastricht University. Er is gecodeerd aan de hand van vijf paradigma’s: biomedisch, psychosociaal, constructivistisch, ecologisch en feministisch. De resultaten tonen aan dat het biomedische paradigma het meest besproken wordt in relatie tot het genderverschil bij de classificatie ASS. De classificatie ASS wordt in de geanalyseerde studieboeken voornamelijk benaderd vanuit genetische, hormonale en neurologische verklaringen. Andere perspectieven, zoals het psychosociale en constructivistische, komen beperkt aan bod. Het ecologische en feministische paradigma ontbreken vrijwel volledig. De conclusie is dat, de voor dit onderzoek geanalyseerde, academische literatuur overwegend een biomedisch georiënteerd beeld geeft van ASS en gender, wat kan bijdragen aan eenzijdige academische vorming van studenten en daarnaast een instandhouding van het dominante biomedische perspectief.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Meerman, S. te |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jun 2025 07:35 |
Last Modified: | 24 Jun 2025 07:35 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5006 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |