Staaij, Helmert van der (2025) De invloed van STEM-ervaringen en familiale waarden op STEM-stereotypen: Een studie naar kansenongelijkheid in het voortgezet onderwijs. Master thesis, Educational Sciences.
![]() |
Text
290525Van-der-StaaijMA-these.pdf Restricted to Repository staff only Download (758kB) |
Abstract
Dit onderzoek verkent de rol van concrete en abstracte STEM-ervaringen en familiale waarden (de ervaren waarde die het gezin hecht aan wetenschappelijke prestaties) in het vormgeven van stereotypen over STEM-beroepen bij leerlingen in het voortgezet onderwijs. Concrete ervaringen, zoals het bezoeken van een wetenschapsmuseum of werken met gereedschappen, worden onderscheiden van abstracte ervaringen, zoals het kijken van wetenschapsmedia of het voeren van gesprekken over wetenschap. De gegevens zijn verzameld via een gelegenheidssteekproef onder 44 Nederlandse leerlingen in het voortgezet onderwijs. Deelnemers vulden gevalideerde vragenlijsten in over hun STEM-ervaringen, STEM-familiewaarde en percepties van STEM-beroepen. Correlatie- en regressieanalyses toonden aan dat abstracte ervaringen significant samenhangen met positievere en minder stereotiepe beelden van STEM-beroepen. Concrete ervaringen vertoonden geen significante relatie en moderatieanalyses lieten zien dat STEM-familiewaarde deze verbanden niet modereerde. Deze bevindingen suggereren dat abstracte, sociaal ingebedde STEM-ervaringen, zoals gesprekken of media, mogelijk een sterkere invloed hebben op het beeld van STEM-professionals dan concrete, praktische ervaringen. Dit biedt aanknopingspunten voor interventies gericht op het verbreden van STEM-aspiraties, bijvoorbeeld bij leerlingen uit minder bevoorrechte milieus.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Strijbos, J.W. |
Degree programme: | Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Master Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jun 2025 07:36 |
Last Modified: | 24 Jun 2025 07:36 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5007 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |