Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van stereotypen op de bèta-technische loopbaanambities van leerlingen

Veldman, Luuk (2025) De invloed van stereotypen op de bèta-technische loopbaanambities van leerlingen. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
thesis-Luuk-Veldman.pdf

Download (636kB) | Preview

Abstract

Gedurende de afgelopen decennia is de interesse van leerlingen in bèta- en techniek (BT) afgenomen. Leerlingen ambiëren daardoor in beperkte mate een loopbaan in het BT-domein. Uit eerder onderzoek blijken stereotype-denkbeelden van leerlingen over BT-beroepen de interesse in BT-vakken te beïnvloeden. Het huidige onderzoek richt zich op de invloed van waargenomen stereotypen ten aanzien van BT-beroepen op de loopbaanambities van Nederlandse havo- en vwo-leerlingen. Eveneens wordt er gekeken naar de invloed van gender en het aangegeven favoriete vak op dit verband. Middels een correlationeel vragenlijstonderzoek onder 66 leerlingen uit de eerste tot en met de derde klas van de havo en het vwo op het voortgezet onderwijs is onderzocht hoe dit verband verschilt afhankelijk van het gender en het favoriete vak van de leerling. De resultaten uit de regressieanalyse van dit onderzoek wijzen echter op een niet significant verband tussen waargenomen stereotypen en loopbaanambities. Evenmin is er sprake van een significante moderatie door gender en het aangegeven favoriete vak.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Strijbos, J.W.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jun 2025 07:40
Last Modified: 24 Jun 2025 07:40
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5008

Actions (login required)

View Item View Item