Javascript must be enabled for the correct page display

Het sociale netwerk in beeld bij het herstel van traumagerelateerde problematiek: Wat werkt?

Mink, Veerle (2025) Het sociale netwerk in beeld bij het herstel van traumagerelateerde problematiek: Wat werkt? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis-Veerle-Mink-S6168787-eerste-beoordelaar.pdf

Download (762kB) | Preview

Abstract

In Nederland maakt 14-50% van de jongeren één of meer ingrijpende gebeurtenissen mee. Een ingrijpende gebeurtenis wordt gedefinieerd als een angstaanjagende, stressvolle, gewelddadige en/of gevaarlijke situatie en kan leiden tot traumagerelateerde problematiek. Hoewel traumabehandeling, zoals Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR), Cognitive-Behavioral Therapy (CBT), Exposure Therapy en Zeer Intensieve Traumabehandeling (ZIT) effectief zijn gebleken in het herstel van traumagerelateerde problematiek, speelt ook het sociale netwerk een belangrijke rol in het herstelproces. Er ontbreekt echter een systematisch overzicht van welke vormen van sociale steun daadwerkelijk bijdragen aan het herstel van traumagerelateerde problematiek bij jongeren. Om dit inzicht te verkrijgen is er een systematisch literatuuronderzoek uitgevoerd. Daarbij zijn 46 artikelen geselecteerd via de PsycInfo-database met behulp van het programma Rayyan. De studies zijn geanalyseerd en gecodeerd op de bevorderende vormen van sociale steun. De resultaten laten zien dat steun van ouder(s)/verzorger(s), leraren, leeftijdsgenoten, de gemeenschap en jeugdzorgemedewerkers het herstel kan bevorderen. Factoren als het bieden van een veilige en ondersteunende omgeving, positieve communicatie en erkenning blijken van belang te zijn. Er lijkt binnen de studies relatief veel aandacht te zijn voor ouderlijke steun als beschermende factor, wat mogelijk een vertekend beeld kan geven van de literatuur. Juist de combinatie van sociale steunbronnen blijkt effectief te zijn bij het herstel van traumagerelateerde problematiek. Daarnaast blijkt sociale steun afhankelijk te zijn van factoren als leeftijd, achtergrond en gezinssituatie. Daarom is er meer onderzoek nodig om na te gaan welke steun effectief kan worden ingezet binnen specifieke contexten.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Assen, A.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jun 2025 07:41
Last Modified: 24 Jun 2025 07:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5009

Actions (login required)

View Item View Item