Nijdam, Marinthe (2025) De impact van de Druk & Dwars training op de stressbeleving en gedragsbeoordeling van leerkrachten en pedagogisch medewerkers. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
MasterthesisMarintheNijdam6124143.pdf Download (593kB) | Preview |
Abstract
Achtergrond: Met de invoering van de Wet Passend Onderwijs volgen steeds meer kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte regulier onderwijs. Het ondersteunen van deze diverse behoeften, zoals bij kinderen met Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), vraagt veel van de pedagogische en educatieve vaardigheden van professionals. Dit kan leiden tot verhoogde stress, wat negatieve gevolgen heeft voor interacties met leerlingen en het geven van effectief onderwijs. Het is daarom belangrijk om educatieve professionals, zoals leerkrachten en pedagogisch medewerkers, via trainingen als Druk & Dwars kennis en handvatten over ADHD te bieden, zodat zij beter kunnen omgaan met probleemgedrag. Methode: In dit kwantitatieve onderzoek met een quasi-experimenteel design en herhaalde metingen is onderzocht wat de impact is van de Druk & Dwars-training op ervaren stress en coping van educatieve professionals en op hun beoordeling van probleemgedrag. De interventiegroep bestond uit 99 personen en de controlegroep uit 106. Resultaten: De training leidde niet tot significante vermindering in ervaren stress of in de omgang met stress. Hoewel een lichte daling in ervaren probleemgedrag zichtbaar was binnen de interventiegroep, was deze verandering niet significant ten opzichte van de controlegroep. Conclusie: De training bracht geen significante verandering teweeg in de stressbeleving en gedragsbeoordeling. Discussie: Mogelijke verklaringen zijn een tijdelijke toename van belasting door deelname aan de training en het beperkte effect van gedragsinterventies bij ernstig probleemgedrag. Voor vervolgonderzoek wordt aanbevolen om gebruik te maken van interviews en klasobservaties. Voor de praktijk wordt aanbevolen om school- en opvangmanagement actief te betrekken in het professionaliseringsproces.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Vries, W. de |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jun 2025 07:44 |
Last Modified: | 24 Jun 2025 07:44 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5011 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |