Javascript must be enabled for the correct page display

'De associatie tussen het aantal kinderen en de ernst van symptomen bij ouders met een psychische aandoening en de modererende rol van werkstatus en educatieniveau'

Brinke, Marlijn ten (2025) 'De associatie tussen het aantal kinderen en de ernst van symptomen bij ouders met een psychische aandoening en de modererende rol van werkstatus en educatieniveau'. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
DefinitieveVersieMasterThesisMarlijntenBrinkeS4837169-1.pdf

Download (630kB) | Preview

Abstract

Een deel van de ouders in Nederland kampt met psychische aandoeningen en wordt hiervoor behandeld in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ). De problematiek beïnvloedt naast de ouder, ook hun ouderrol. Eerder onderzoek suggereert dat gezinsgrootte van invloed kan zijn op de ernst van symptomen. Dit onderzoek richt zich op de samenhang tussen het aantal kinderen en de ernst van symptomen van ouders met een psychische aandoening in de GGZ en onderzoekt of werkstatus en educatieniveau van ouders een modererende rol spelen. De data is afkomstig uit de MOPHAR-studie. De samenhang tussen het aantal kinderen en de ernst van symptomen is onderzocht met een enkelvoudige regressieanalyse, gevolgd door twee meervoudige regressieanalyses met werkstatus en educatieniveau als moderatoren. De analyses laten geen significante associatie zien tussen het aantal kinderen en de ernst van symptomen, maar ouders met twee kinderen scoorden wel significant lager op de OQ-45 dan ouders met vier of meer kinderen. Dit suggereert dat de ernst van symptomen mogelijk toeneemt bij grotere gezinnen, al was dit verband niet consistent. Werkstatus had geen modererende invloed. Educatieniveau liet een licht modererend effect zien: ouders met een hoog educatieniveau en drie kinderen scoorden significant lager op de OQ-45 dan ouders met een laag educatieniveau en vier of meer kinderen. De bevindingen dienen voorzichtig te worden geïnterpreteerd, vanwege beperkingen, zoals beperkte representativiteit van de steekproef, mogelijke informatiebias door zelfrapportage en het ontbreken van klinische relevantie. Vervolgonderzoek kan zich richten op het toevoegen van objectieve meetmethoden aan de MOPHAR-studie, om de kans op informatiebias te verkleinen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Wardenaar, K.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jun 2025 07:49
Last Modified: 24 Jun 2025 07:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5014

Actions (login required)

View Item View Item