Kujovic, Selma (2025) De Meerwaarde van Schoolhonden in Nederland. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
MasterthesisSelmaKujovicS4509528.pdf Download (750kB) | Preview |
Abstract
Een onderzoek is internationaal uitgevoerd over hoe schoolhonden worden ingezet in het onderwijs. Echter, dit beeld ontbrak nog voor de onderwijscontext in Nederland. Het onderzoek richtte zich op de ervaringen en attitude van onderwijsprofessionals met betrekking tot de inzet van schoolhonden in het Nederlandse onderwijs. Vijfendertig onderwijsprofessionals vulden een online vragenlijst in. De vragenlijst bestond uit 47 vragen die zowel open als gesloten gesteld zijn. Voor de open vragen is een thematische analyse of kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd. De categorieën die hieruit zijn gekomen, werden in SPSS gevoerd. Met de uitkomsten van de open en gesloten vragen zijn diverse frequenties berekend. Uit de resultaten is gebleken dat onderwijsprofessionals positief waren over schoolhonden. Alle respondenten zouden een andere school adviseren een schoolhond in te zetten. Zij zagen vooral voordelen in het emotionele welbevinden van de leerlingen. Onderwijsprofessionals gaven zichzelf hoge cijfers, veelal tussen de acht en tien, op het herkennen van de lichaamstaal van schoolhonden. Toch vonden incidenten, zoals blaffen of plassen in de klas, plaats. Onderwijsprofessionals noemden ook uitdagingen bij de inzet van schoolhonden. Zij vonden het een uitdaging om de balans te behouden tussen alle betrokkenen. Tevens noemden zij het bewaken van de veiligheid en het welzijn van schoolhonden als uitdaging. Echter, onderwijsprofessionals ervaarden vooral voordelen en deze wegen op tegen de nadelen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Steen, S. van der |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jun 2025 07:50 |
Last Modified: | 24 Jun 2025 07:50 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5016 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |