Javascript must be enabled for the correct page display

Het effect van het type pabo-opleiding op de weg naar inclusief onderwijs

Huising, Romy (2025) Het effect van het type pabo-opleiding op de weg naar inclusief onderwijs. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
BAWRomyHuisingS4540859.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (722kB)

Abstract

Het Nederlandse Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap streeft ernaar inclusief onderwijs volledig te implementeren voor 2035. Een belangrijke factor in het bereiken van dit doel is de zelfeffectiviteit van leraren op het gebied van inclusief onderwijs, oftewel het vertrouwen van een leraar in zijn of haar eigen vermogen om effectief les te geven aan leerlingen met diverse onderwijsbehoeften. Deze cross-sectionele, vergelijkende survey-studie onderzocht de relatie tussen het type lerarenopleiding en het niveau van zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs. Studenten van de reguliere pabo-opleiding en studenten van de academische pabo-opleiding zijn met elkaar vergeleken. De TEIP-SF-vragenlijst werd gebruikt om de zelfeffectiviteit met betrekking tot inclusief onderwijs te meten. Met behulp van een t-toets werden de twee groepen vergeleken op de totale TEIP-SF-score en op de subschalen: inclusieve instructie, gedragsmanagement en samenwerking. Er werden geen significante verschillen gevonden voor de totaalscore (p = .092), noch voor de subschalen inclusieve instructie (p = .185) en samenwerking (p = .839). Voor de subschaal gedragsmanagement werd er een significant verschil gevonden (p = .007). Bij alle uitkomsten scoorden de reguliere pabostudenten hoger dan de academische pabostudenten. Een mogelijke verklaring voor het beperkte aantal significante verschillen kan liggen in de overeenkomsten tussen de twee groepen studenten. Het significante verschil in zelfeffectiviteit met betrekking tot gedragsmanagement kan mogelijk worden verklaard door het feit dat studenten van de niet-academische lerarenopleiding meer praktijkgericht onderzoek doen en meer praktische ervaring opdoen. Praktische ervaring kan bijdragen aan een sterker gevoel van competentie in het omgaan met gedragsproblemen in de klas.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Middel, F.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 24 Jun 2025 09:10
Last Modified: 24 Jun 2025 09:10
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5017

Actions (login required)

View Item View Item