Javascript must be enabled for the correct page display

Bevorderende en belemmerende factoren van het implementeren van geïntegreerde jeugdhulp in het speciaal (basis)onderwijs

Hoornstra, Lynn (2025) Bevorderende en belemmerende factoren van het implementeren van geïntegreerde jeugdhulp in het speciaal (basis)onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterthesisHoornstras4612833.pdf

Download (397kB) | Preview

Abstract

Het aantal thuiszitters in het Nederlandse onderwijs neemt toe, met negatieve gevolgen voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, arbeidsmarktperspectieven en een verhoogde kans op gezondheidsproblemen en criminaliteit. Een betere samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp wordt gezien als essentieel om schoolverzuim en schooluitval te verminderen. Geïntegreerde jeugdhulp, waarbij jeugdhulpprofessionals binnen de school werkzaam zijn, biedt hiervoor een mogelijke oplossing. Aan de hand van een kwalitatieve inhoudsanalyse van semigestructureerde interviews met drie leerkrachten, drie jeugdhulpprofessionals en één intern begeleider uit een organisatie voor speciaal (basis)onderwijs, is onderzocht welke bevorderende en belemmerende factoren een rol spelen bij de implementatie van geïntegreerde jeugdhulp. De resultaten laten zien dat factoren op individueel niveau, schoolniveau en organisatieniveau hierbij van invloed zijn. Een open en reflectieve houding is bijvoorbeeld van belang op individueel niveau. Daarnaast is het betekenisvol dat onderlinge verwachtingen worden uitgesproken en dat er binnen het schoolteam een gezamenlijke visie is met een duidelijke rolverdeling. Ook is het belangrijk dat binnen de school vaste, direct beschikbare jeugdhulpprofessionals aanwezig zijn die als teamleden worden gepositioneerd. Daarnaast is het van belang dat de jeugdhulp aansluit bij het lesprogramma. Op organisatieniveau is het bijvoorbeeld belangrijk dat er wordt geïnvesteerd in deskundigheidsbevordering, personele continuïteit, en dat er voldoende budget en tijd beschikbaar zijn. De resultaten van dit onderzoek dragen bij aan de wetenschappelijke kennis over factoren die van belang zijn bij de implementatie van geïntegreerde jeugdhulp. Tegelijkertijd bieden de inzichten aanknopingspunten voor een effectieve en duurzame implementatie binnen de pedagogische praktijk van het speciaal (basis)onderwijs.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Assen, A.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jun 2025 09:11
Last Modified: 24 Jun 2025 09:11
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5018

Actions (login required)

View Item View Item