Boudewijns, Livia (2025) Tussen wachten en weten: Een cliënttevredenheidsonderzoek bij de Genderpoli van Jonx. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
MastertheseLivia-BoudewijnsS6110398.pdf Download (767kB) | Preview |
Abstract
Tot op heden is genderzorg voor minderjarigen marginaal onderzocht, daarmee is er weinig bekend over hoe deze doelgroep de hulpverlening ervaart. Het onderzoeken van de cliënttevredenheid onder jongeren is echter belangrijk om zo de jeugdhulpverlening te kunnen verbeteren. In dit onderzoek staat de volgende onderzoeksvraag centraal: “Hoe ervaren jongeren in zorg bij de Genderpoli van Jonx de diagnostiek en hulpverlening, en welke factoren zijn hierbij van invloed?”. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is er een mixed-methods onderzoek uitgevoerd bij de Genderpoli van Jonx, onderdeel van Lentis. Aan de hand van een vragenlijst en interviews zijn zes jongeren bevraagd over hun ervaringen bij de Genderpoli. De data zijn vervolgens geanalyseerd aan de hand van een thematische analyse met het codeerprogramma Atlas.ti. De resultaten laten zien dat de meningen van jongeren in zorg bij de Genderpoli overwegend positief zijn. Jongeren benoemen onder andere zich gezien, gehoord en gerespecteerd te voelen. Er werden enkele kritische noten gerapporteerd, onder andere over onzekerheid tijdens de wachttijd, het niet inclusief genoeg zijn van vragenlijsten, veel verloop onder personeel, de behoefte aan een supportgroep en de keuzevrijheid om ouders wel of niet te betrekken. Deze kritische noten hebben zich vertaald naar aanbevelingen voor de praktijk, zoals onder andere het periodiek contact leggen met cliënten terwijl zij op de wachtlijst staan, het inclusiever maken van vragenlijsten en het wel of niet betrekken van ouders bij cliënten ouder dan zestien jaar. Voor de toekomst wordt geadviseerd om meer vervolgonderzoek te doen.
| Item Type: | Thesis (Master) |
|---|---|
| Supervisor name: | Huyghen, A.M.N. |
| Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
| Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
| Date Deposited: | 24 Jun 2025 09:22 |
| Last Modified: | 24 Jun 2025 09:22 |
| URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5021 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |
