Javascript must be enabled for the correct page display

Regulier of Speciaal? De rol van stereotypen in het besluit van toekomstige leerkrachten over het wel of niet doorverwijzen naar het speciaal (basis)onderwijs.

Westerhof, Ibrich (2025) Regulier of Speciaal? De rol van stereotypen in het besluit van toekomstige leerkrachten over het wel of niet doorverwijzen naar het speciaal (basis)onderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterthesisIbrich-Westerhofs4536029.pdf

Download (433kB) | Preview

Abstract

Inclusief onderwijs houdt in dat alle leerlingen, ook kinderen met speciale onderwijsondersteuningsbehoeften, samen naar dezelfde school gaan. In de praktijk blijkt dat leerkrachten toch regelmatig besluiten om leerlingen door te verwijzen naar het speciaal (basis)onderwijs. Stereotypen die leerkrachten vormen over leerlingen lijken dit besluit te beïnvloeden. Er is weinig onderzoek gedaan naar hoe stereotypen over leerlingen met een onderwijsondersteuningsbehoefte tot stand komen en welke invloed ze hebben op besluitvorming. Dit onderzoek richt zich op stereotypen die toekomstige leerkrachten vormen over leerlingen met een cognitieve onderwijsondersteuningsbehoefte. Op basis van het Stereotype Content Model (SCM) is onderzocht hoe deze leerlingen worden beoordeeld op sociabiliteit, moraliteit en competentie en wat de invloed van deze stereotypen is op het besluit over plaatsing in het regulier dan wel speciaal (basis)onderwijs. In totaal namen 51 studenten deel aan een vignetstudie. De resultaten tonen aan dat de leerling licht positief wordt beoordeeld op sociabiliteit en moraliteit, maar neutraal op competentie. De inschatting van competentie heeft een significante invloed op besluitvorming. Wanneer de leerkracht de leerling als meer competent inschatte, hoe groter de kans was dat hij de leerling in het reguliere onderwijs zou plaatsen. Sociabiliteit en moraliteit hadden geen significante invloed op besluitvorming. Deze bevindingen sluiten aan bij eerdere onderzoeken die wijzen op het verband tussen lage inschatting van competentie en lagere onderwijsadviezen. De resultaten benadrukken het belang van stereotypebewustzijn binnen de lerarenopleiding, om zo beter tegemoet te komen aan de individuele onderwijsbehoeften van leerlingen. Sleutelwoorden: Stereotype Content Model (SCM), toekomstig leerkrachten, cognitieve ondersteuningsbehoefte, besluitvorming.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Middel, F.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jun 2025 09:37
Last Modified: 24 Jun 2025 09:37
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5027

Actions (login required)

View Item View Item