Tol, Elise van (2022) Thuisleeromgeving en schoolrijpheid: Stimulatie en overtuigingen van ouders ten aanzien van de motorische- en taalvaardigheden van hun kind. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Elise van Tol s4919912 Masterthese Orthopedagogiek PAMA5166.pdf Download (940kB) | Preview |
Abstract
In dit onderzoek zijn de overtuigingen van ouders over motorische en taalontwikkeling onderzocht en in hoeverre ouders de motorische en taalontwikkeling van hun kinderen stimuleren, van kinderen met verschillende schoolrijpheidsprofielen. Het doel van dit onderzoek was om te bepalen of en hoe die ouderlijke overtuigingen en mate van stimulatie verband hielden met de verschillende schoolrijpheidsprofielen (1) Parent Positive, (2) Multiple Strengths, (3) Average Performers and (4) Parental concern (Kamphorst et al., 2021). De overtuigingen en stimulatie door ouders zijn gemeten met behulp van een sociodemografische vragenlijst. De schoolrijpheidsvaardigheden zijn gemeten met behulp van een multi-informanten testbatterij. Met vier afzonderlijke eenweg-ANOVA’s is onderzocht of (1) overtuigingen van ouders en (2) stimulatie door ouders verschillen tussen de vier schoolrijpheidsprofielen. De resultaten geven aan dat de overtuigingen van ouders en stimulatie door ouders van kinderen uit verschillende schoolrijpheidsprofielen niet significant van elkaar verschillen. Deze uitkomst kan het uitgangspunt zijn voor verder onderzoek. Aanbevelingen voor optionele onderzoeksmodellen worden gegeven in de discussie van deze studie.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kamphorst, E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 07 Jun 2022 12:44 |
Last Modified: | 07 Jun 2022 12:44 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/503 |
Actions (login required)
View Item |