Meinema, Djenna (2025) Eenzaamheid onder Ouders van Kinderen met een Intensieve Ondersteuningsbehoefte: Een Systematische Review. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
MasterthesisMeinemaS6177433-4.pdf Download (793kB) | Preview |
Abstract
Inleiding: Ouders van kinderen met een intensieve ondersteuningsbehoefte lopen een verhoogd risico op eenzaamheid. Hoewel er steeds meer aandacht is voor ouderlijke eenzaamheid, ontbreekt een diepgaand inzicht in de specifieke risicofactoren en copingmechanismen bij deze oudergroep. Methode: Deze systematische review heeft als doel om bestaande kennis over eenzaamheid onder ouders van kinderen met een intensieve ondersteuningsbehoefte te verzamelen en te analyseren, zodat beter begrepen wordt welke factoren bijdragen aan deze eenzaamheid en hoe ouders hier zelf mee omgaan. In totaal zijn 36 empirische studies geïncludeerd. De thematische analyse is uitgevoerd op basis van fragmenten uit deze studies. Resultaten: De analyse bracht vijf risicofactoren aan het licht: sociale isolatie, stigma en uitsluiting, verlies van sociale netwerken, zorglast en een gebrek aan steun, en financiële stress. Ouders zetten diverse copingmechanismen in, waaronder informele en formele steun, emotionele aanpassing en zingeving. Conclusie: Deze review toont aan dat eenzaamheid bij ouders van kinderen met een intensieve ondersteuningsbehoefte samenhangt met factoren zoals sociale isolatie, stigma, verlies van sociale netwerken, hoge zorglast en beperkte steun. Ouders gebruiken verschillende copingmechanismen om hiermee om te gaan: zoeken naar sociale steun, emotionele aanpassing en zingeving. De analyse laat zien dat het ontbreken van effectieve coping samenhangt met verhoogde kwetsbaarheid voor eenzaamheid. Er is weinig onderzoek gedaan naar interventies die deze ouders kunnen ondersteunen.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Luijkx, J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jun 2025 09:40 |
Last Modified: | 24 Jun 2025 09:40 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5030 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |