Javascript must be enabled for the correct page display

Ervaringen van jongeren (16-22) met de therapeutische alliantie tijdens hun herstel van suïcidaliteit: een kwalitatief onderzoek

Eilander, Lyanne (2025) Ervaringen van jongeren (16-22) met de therapeutische alliantie tijdens hun herstel van suïcidaliteit: een kwalitatief onderzoek. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
BachelorscriptieLyanneEilanderS5403367.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (517kB)

Abstract

Een sterke therapeutische alliantie kan een positieve invloed hebben op de behandeling, maar de kenmerken en vaardigheden van de therapeut kunnen een rol spelen in het vormen van deze alliantie. Ondanks diverse studies over de therapeutische alliantie, is er weinig onderzoek gedaan naar de perspectieven van jongeren van 16 tot 22 jaar die hersteld zijn van suïcidaliteit. Met behulp van semigestructureerde interviews is het doel van deze studie om te verkennen wat deze jongeren zeggen over de therapeutische alliantie en over de kenmerken of vaardigheden van hun therapeut. In dit onderzoek zijn 42 interviews afgenomen, waarvan er negen zijn geanalyseerd vanwege de beschikbaarheid van data. De interviews zijn geanalyseerd met behulp van thematische analyse. De resultaten laten zien dat wanneer jongeren spreken over de therapeutische alliantie, zij hier positief over zijn. Sommige jongeren gaven in de interviews aan dat de positieve therapeutische alliantie hun herstelproces heeft ondersteund. De meeste jongeren spraken echter negatief over de kenmerken of vaardigheden van hun therapeut. Voor toekomstig onderzoek is het belangrijk om een gerichte studie naar de therapeutische alliantie uit te voeren met een groter aantal deelnemers. Daarnaast zou het interviewen van therapeuten inzicht kunnen geven in de uitdagingen die zij ervaren bij het helpen van jongeren met suïcidale gedachten, en of deze uitdagingen verband houden met een gebrek aan effectieve therapeutische vaardigheden. Dit kan bijdragen aan het verbeteren van de behandeling voor deze jongeren en ervoor zorgen dat therapie voor de meerderheid van hen een positief effect heeft.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Gijzen, M.W.M.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jun 2025 09:41
Last Modified: 24 Jun 2025 09:41
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5031

Actions (login required)

View Item View Item