Javascript must be enabled for the correct page display

Begeleiding op maat? De aansluiting van de begeleiding van alleenstaande gevluchte jongeren op hun begeleidingsbehoeften gedurende de transitie naar volwassenheid.

Bekke, Estelle ter (2025) Begeleiding op maat? De aansluiting van de begeleiding van alleenstaande gevluchte jongeren op hun begeleidingsbehoeften gedurende de transitie naar volwassenheid. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Inleverversie-30-mei-2025-These-Estelle-ter-Bekke-S4736877-x.pdf

Download (479kB) | Preview

Abstract

In Nederland stopt de begeleiding van alleenstaande gevluchte jongeren wanneer zij 18 jaar worden. Uit eerder onderzoek blijkt echter dat deze jongeren onvoldoende begeleiding hebben gehad om op 18-jarige leeftijd zelfstandig te functioneren. Wetenschappelijk onderzoek naar de begeleidingsbehoeften van alleenstaande gevluchte jongeren ontbreekt. Dit onderzoek richt zich daarom op de aansluiting van de begeleiding van alleenstaande gevluchte jongeren op hun begeleidingsbehoeften gedurende de transitie naar volwassenheid. Er zijn semi-gestructureerde interviews gehouden met 28 alleenstaande gevluchte jongeren die in het bezit zijn van een verblijfsvergunning. Zij zijn op 17-, 18- en 19-jarige leeftijd geïnterviewd. De interviews richtten zich op de begeleiding en begeleidingsbehoeften. Om hun ervaringen en meningen gedurende de transitie naar volwassenheid in kaart te brengen, zijn de thematische analyse en terugkerende cross-sectionele analyse toegepast. Op 17-jarige leeftijd sluit de begeleiding aan op de begeleidingsbehoeften. Bij het bereiken van de 18-jarige leeftijd bestaat er behoefte aan structurele begeleiding op het gebied van financiën en het begrijpen en vertalen van brieven, maar deze begeleiding is voor veel jongeren weggevallen. Op andere domeinen blijkt het informele netwerk van de jongeren voldoende toereikend om in hun begeleidingsbehoeften te voorzien. Op 19-jarige leeftijd zijn de jongeren grotendeels zelfstandig en is behoefte aan structurele begeleiding verdwenen. Op het gebied van het begrijpen en vertalen van brieven blijft de begeleidingsbehoefte bestaan, maar deze behoefte wordt voldoende vervuld door hun informele netwerk. Vervolgonderzoek zou zich kunnen richten op de rol en effectiviteit van het inzetten van het informele netwerk, in afstemming met professionals en organisaties.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Zijlstra, A.E. and Post, W.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jun 2025 09:42
Last Modified: 24 Jun 2025 09:42
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5032

Actions (login required)

View Item View Item