Javascript must be enabled for the correct page display

De overgangsformule: Wat heb je nodig voor een succesvolle overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs?

Wagenaar, Shanna (2025) De overgangsformule: Wat heb je nodig voor een succesvolle overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs? Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Thesis-overgang-PO-naar-VO---Shanna-Wagenaar.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (532kB)

Abstract

De overgang van het primair onderwijs (PO) naar het voortgezet onderwijs (VO) kan een moeilijke periode zijn voor kinderen om aan te wennen (Harris & Nowland, 2020). Deze overgang gaat gemiddeld genomen (tijdelijk) samen met een achteruitgang in leerprestaties en welbevinden bij kinderen (Evans et al., 2018) en het kan leiden tot schooluitval (Giano et al., 2022). Dit onderzoek is een systematisch literatuuronderzoek en had tot doel om inzicht te krijgen in factoren die bijdragen aan een succesvolle overgang van het PO naar het VO. Zeventien artikelen werden geïncludeerd. De meeste artikelen beschrijven factoren die het basisonderwijs op sociaal-emotioneel gebied kan inzetten om een succesvolle overgang naar het voortgezet onderwijs te faciliteren, zoals het aanpakken van eventuele angsten en misvattingen over het voortgezet onderwijs. Emotieregulatiestrategieën kunnen een rol spelen om met deze angsten om te gaan. Daarnaast kan het voortgezet onderwijs bijdragen aan een succesvolle overgang door het creëren van een veilige psychosociale leeromgeving en een gevoel van verbondenheid. Ook zijn de steun van vrienden en ouders belangrijke factoren. Verder zijn de deelname van kinderen aan sporten, clubs en jeugdgroepen en het verminderen van sociaaleconomische ongelijkheden factoren die naar voren komen. Tevens worden de overgangsinterventies Talking about School Transition (TaST) en Level Up genoemd. Tot slot is samenwerking tussen de verschillende betrokkenen van belang. Het inspelen op deze factoren vormt een aanbeveling voor de praktijk en draagt bij aan een succesvolle overgang. Een aanbeveling voor vervolgonderzoek is het ontwikkelen van een overgangsinterventie die de geïdentificeerde factoren integreert.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Huyghen, A.M.N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jun 2025 09:44
Last Modified: 12 Aug 2025 08:36
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5034

Actions (login required)

View Item View Item