Achten, Willemijn (2025) Een Literatuurstudie naar Internationale Initiatieven en Interventies voor Kleinschalige Rampen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorscriptie-Willemijn-Achten-s4874501-6.pdf Download (283kB) | Preview |
Abstract
Kleinschalige rampen, zoals overstromingen en fracking, veroorzaken aanzienlijke schade aan lokale gemeenschappen. Kinderen en adolescenten zijn bijzonder kwetsbaar voor de gevolgen van deze rampen, omdat zij gevoeliger zijn voor stressreacties en over beperkte emotionele vaardigheden beschikken. In tegenstelling tot grootschalige rampen is er minder internationaal wetenschappelijk onderzoek gedaan naar effectieve interventies voor deze doelgroep om deze effecten te verminderen. Het doel van deze scoping review was om te onderzoeken welke interventies en/of initiatieven er reeds bestaan voor kinderen en adolescenten (0-22 jaar) tijdens of na het optreden van een kleinschalige ramp. Zeven studies werden opgenomen via een systematische literatuursearch. In de geïncludeerde studies kwamen drie hoofdthema’s naar voren: educatieve interventies, therapeutische en psychosociale interventies en tot slot gemeenschapsgerichte initiatieven. Educatieve interventies bleken effectief in het vergroten van risicoperceptie, kennis en paraatheid. Therapeutische interventies verminderden symptomen van PTSS, depressie en angst. Gemeenschapsgerichte initiatieven boden veiligheid, herstel en ondersteuning, mits deze aansloten bij de lokale cultuur. Hoewel deze studie waardevolle inzichten biedt, waren er enkele beperkingen aan deze scoping review. Dit betrof onder andere het beperkte aantal studies, de nadruk op overstromingen en het ontbreken van informatie over langetermijneffecten van de interventies of initiatieven. Desondanks benadrukt deze studie het belang van context- en cultuursensitieve interventies die gemakkelijk toegankelijk zijn voor de lokale gemeenschap. Voor toekomstig onderzoek wordt aanbevolen om de toepasbaarheid van de beschreven studies in Westerse landen te onderzoeken, zodat de bevindingen contextueel relevant zijn en ook inspelen op de behoeften van Westerse omgevingen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Lichtwarck-Aschoff, A. and Nomden, V. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jun 2025 09:49 |
Last Modified: | 24 Jun 2025 09:49 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5036 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |