Kuiper, Babette (2025) Meritocratie door hun Ogen: Percepties van Onderwijskansen bij Jongeren uit Hoogopgeleide Gezinnen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
Scriptie-Babette-Kuiper-S4545605.pdf Restricted to Repository staff only Download (435kB) |
![]() |
Text
BF-BW-1e-Babette-Kuiper-MW-LB.pdf Restricted to Repository staff only Download (223kB) |
![]() |
Text
BF-BW-2e-Babette-Kuiper-LB.pdf Restricted to Repository staff only Download (189kB) |
Abstract
Onderwijsongelijkheid is een hardnekkig maatschappelijk probleem. Het begrijpen van de percepties van adolescenten over meritocratie is cruciaal voor het aanpakken van deze ongelijkheden, aangezien deze hun motivatie en onderwijsloopbanen beïnvloeden. In dit kwalitatieve onderzoek werd onderzocht hoe Nederlandse adolescenten van 16 tot 18 jaar, wier ouders hoogopgeleid zijn, onderwijskansen en meritocratie binnen het onderwijssysteem ervaarden. Gegevens werden verzameld met semi-gestructureerde interviews met 25 deelnemers (8 vrouw, 17 man). Deelnemers werden geworven via gemakssteekproeven, waarbij de interviews werden afgenomen door een team van vijf bachelorstudenten. De analyse maakte gebruik van thematische analyse, volgens een zesfasenaanpak. De bevindingen gaven aan dat deze adolescenten het onderwijssysteem grotendeels als meritocratisch waarnamen, waarbij ze succes voornamelijk toeschreven aan individuele inspanning en talent. Een deel toonde echter ook enig bewustzijn van hun bevoorrechte positie en onderliggende structurele ongelijkheden. Ouderlijke steun, inclusief financiële investeringen in schaduwonderwijs, praktische hulp en het benutten van sociale netwerken, droeg bij aan de door de deelnemers waargenomen onderwijskansen. Dit onderzoek bood een genuanceerd begrip van meritocratische percepties bij adolescenten met hoogopgeleide ouders. Deze bevindingen vormden een basis voor onderwijsprogramma's en beleid gericht op het bevorderen van bewustzijn over kansengelijkheid in het onderwijs en het versterken van interne schoolondersteuningsmechanismen, zoals begeleiding op maat en aanvullende hulp. Toekomstig onderzoek zou vergelijkende studies moeten overwegen, inclusief adolescenten met een lagere sociaaleconomische achtergrond, en dieper ingaan op de mechanismen van sociale kapitaaloverdracht. Deze studies zouden ook de ontwikkeling van gerichte interventies kunnen vergemakkelijken die gericht zijn op het verbeteren van de gelijke toegang tot sociaal kapitaal en onderwijskansen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Warrens, M.J. and Douma, N.H. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jun 2025 09:51 |
Last Modified: | 24 Jun 2025 09:51 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5037 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |