Reeders, Mick (2025) Een kwalitatieve studie: Hoe sportdeelname samenhangt met geloof in meritocratie onder jongeren. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
A-Qualitative-Study--How-Sports-Participation-Relates-to-Belief-in-Meritocracy-Among-Youth.pdf Download (555kB) | Preview |
Abstract
Deze kwalitatieve studie onderzocht hoe sportdeelname het geloof in meritocratie beïnvloedt onder Nederlandse adolescenten van 16 tot 18 jaar. Vanuit een theoretisch kader gebaseerd op meritocratie (De Beer & Van Pinxteren, 2016), zelfeffectiviteit (Bandura, 1977) en het geloof in een rechtvaardige wereld (Lerner, 1980), werd onderzocht in hoeverre frequente sportbeoefening de percepties van jongeren over succes, rechtvaardigheid en motivatie beïnvloedt, met name binnen de onderwijs- en sportcontext. Er werden 40 semigestructureerde interviews afgenomen met adolescenten. Thematische analyse toonde aan dat leerlingen die intensief sporten (vier keer per week of meer) sport vaak zien als een transparanter en rechtvaardiger systeem dan onderwijs. Zij ervaren een directe relatie tussen inspanning en beloning, wat hun geloof in meritocratische principes versterkt en hun motivatie voor school vergroot. Daarentegen beschouwen jongeren die weinig of niet sporten het schoolsysteem vaker als onvoorspelbaar en onrechtvaardig, waarbij uitkomsten afhangen van externe factoren zoals bevooroordeelde leraren of ouderlijke ondersteuning. Daarnaast kwamen er verschillen naar voren op basis van sporttype en -context: teamsporten stimuleerden sociale verantwoordelijkheid, terwijl individuele sporten zelfdiscipline bevorderden. Competitieve sporters bleken een sterker geloof in meritocratie te hebben dan recreatieve deelnemers. Deze bevindingen suggereren dat sport niet alleen motivatie en veerkracht bevordert, maar ook fungeert als een socialiserende context waarin meritocratische waarden worden versterkt of juist ter discussie worden gesteld. De studie draagt bij aan lopende discussies over rechtvaardigheid en kansen binnen de jeugdontwikkeling en biedt waardevolle inzichten voor opvoeders, beleidsmakers en sportprofessionals. Ze onderstreept het belang van gestructureerde sportprogramma’s ter versterking van meritocratisch denken bij jongeren.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Douma, N.H. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jun 2025 09:53 |
Last Modified: | 24 Jun 2025 09:53 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5040 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |