Leijen, Noa van (2025) Meritocratie in het onderwijs. Wat zijn de ervaringen en percepties van jongens op het havo/vwo? Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
Bachelorwerkstuk-Noa-van-Leijen-s4904168.pdf Restricted to Repository staff only Download (459kB) |
Abstract
Deze kwalitatieve studie onderzoekt in hoeverre 16- tot 18-jarige mannelijke leerlingen in het Nederlandse voortgezet onderwijs (havo en vwo) geloven in het meritocratische ideaal dat hard werken en talent leiden tot succes, en hoe zij dit binnen het onderwijs ervaren. Jongens in Nederland ondervinden nadelen in hun schoolcarrière, waaronder een hogere uitval en een slechtere doorstroom. Deze patronen roepen vragen op over hoe jongens hun kansen op succes inschatten en of hun ervaringen overeenkomen met het meritocratische ideaal. Er werden semi-gestructureerde interviews uitgevoerd met 16 mannelijke leerlingen. Op basis van de thematische analyse werden vier thema's geconstrueerd: meritocratie, motivatie, onderwijskansen en succes. Hoewel de meeste deelnemers geloofden in meritocratie en het idee 'hard werken loont' motiverend vonden, erkenden ze ook de invloed van externe factoren zoals geluk, sociale omgeving en achtergrond. School werd gezien als zowel een sociale ruimte als een opstap naar toekomstperspectieven, waarbij de laatste een primaire bron van motivatie was. Demotiverende factoren waren onder meer negatieve ervaringen met leraren en problemen binnen het onderwijssysteem. Deelnemers beoordeelden hun kansen positief, maar erkenden dat sommige externe factoren een rol speelden. Succes werd gedefinieerd in termen van geluk en het behalen van doelen. Deze bevindingen benadrukken de spanning tussen meritocratische idealen en de onderwijsrealiteit. Dit suggereert dat hoewel geloof in meritocratie wijdverbreid is, de realiteit complexer is en gekenmerkt wordt door ongelijkheid. De resultaten benadrukken de noodzaak van onderwijsbeleid dat deze nuances erkent en jongens effectief ondersteunt tijdens hun academische loopbaan. Verder onderzoek zou vergelijkende studies met vrouwelijke studenten en andere onderwijstrajecten moeten omvatten.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Douma, N.H. and Warrens, M.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jun 2025 13:08 |
Last Modified: | 24 Jun 2025 13:08 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5045 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |