Javascript must be enabled for the correct page display

De aanwezigheid van ecologische fouten in de beschrijving van depressieve stoornissen tussen 2003 en 2022: een vergelijkende kwalitatieve contentanalyse

Aalderink, Marine (2025) De aanwezigheid van ecologische fouten in de beschrijving van depressieve stoornissen tussen 2003 en 2022: een vergelijkende kwalitatieve contentanalyse. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukM.J.Aalderinks4377133.pdf

Download (359kB) | Preview

Abstract

In de psychiatrie is precisie essentieel bij het diagnosticeren en behandelen van psychische stoornissen. Het is cruciaal dat psychiatrische handboeken informatie accuraat en met voldoende nuance presenteren. Deze studie onderzoekt in hoeverre ecologische fouten voorkomen in de beschrijving van depressieve stoornissen in twee Nederlandse psychiatrische handboeken: Kinder- en Jeugdpsychiatrie van Verhulst et al. (2003) en de geactualiseerde versie Handboek Kinder- en Jeugdpsychiatrie van Lindauer & Staal (2022). Een ecologische fout treedt op wanneer gegevens op groepsniveau onterecht worden gebruikt om uitspraken te doen over individuen. Dergelijke redeneerfouten kunnen leiden tot misvattingen met mogelijk ernstige gevolgen voor diagnose, behandeling en beleid binnen de sociale wetenschappen en de geneeskunde. In deze scriptie worden fragmenten uit de handboeken gecodeerd in drie categorieën: (1) generalisaties op neurofysiologisch, neurochemisch of neuroanatomisch niveau, (2) andere generalisaties en (3) ambigue generalisaties. De resultaten laten zien dat de editie uit 2003 meer expliciete ecologische fouten bevat. Daarentegen bevat de editie uit 2022 meer ambigue generalisaties: uitspraken die algemene patronen suggereren zonder duidelijkheid te geven over hun reikwijdte of beperkingen. In beide handboeken ontbreekt het vaak aan contextuele details, zoals verwijzingen naar effectgroottes of individuele variatie, wat het risico op misinterpretatie door de lezer kan vergroten. De bevindingen suggereren dat hoewel het aantal expliciete fouten is afgenomen, er nog steeds sprake is van onduidelijkheid in de beschrijving van depressieve stoornissen. De aard van ecologische redeneerfouten lijkt in de loop van de tijd te zijn verschoven van expliciet naar subtieler en ambiguer. Om misinterpretatie te voorkomen, zou toekomstige psychiatrische literatuur baat kunnen hebben bij een voorzichtiger en consistenter communicatie van bevindingen op groepsniveau.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Meerman, S. te
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jun 2025 13:10
Last Modified: 24 Jun 2025 13:10
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5046

Actions (login required)

View Item View Item