Javascript must be enabled for the correct page display

De Invloed van Profielkeuze op Keuzemogelijkheden van Voltijd Wo-Studies

Tielman, Paola (2025) De Invloed van Profielkeuze op Keuzemogelijkheden van Voltijd Wo-Studies. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorscriptie-Paola-Tielman-S5176999.pdf

Download (251kB) | Preview

Abstract

In het Nederlandse voortgezet onderwijs moeten leerlingen op het vwo in het derde leerjaar een profiel kiezen. Door te kiezen voor een van de profielen ‘Natuur en Techniek’ (N&T), ‘Natuur en Gezondheid’ (N&G), ‘Economie en Maatschappij’ (E&M) en ‘Cultuur en Maatschappij’ (C&M), beperken leerlingen hun toegang tot universitaire studies. In dit onderzoek is gebruikgemaakt van een cross-sectioneel, beschrijvend ontwerp om gegevens van de website ‘Studiekeuze123.nl’ te analyseren. Deze door de overheid gefinancierde website biedt informatie over studiekeuzeprofielen en vervolgopleidingen. De resultaten laten zien dat het profiel N&T de grootste toegankelijkheid tot universitaire studies biedt (91%), gevolgd door N&G (67%), E&M (65%) en C&M (55%). Profielen kunnen meer toegang bieden wanneer er specifieke vakken worden toegevoegd, die zonder deze vakken geen toegang zouden geven tot bepaalde studies. Hierdoor kunnen leerlingen zich kwalificeren voor een breder scala aan universitaire opleidingen. Dit onderzoek maakt duidelijk welke profielen de toegang tot voltijd universitaire studies beperken, welke verschillen er bestaan tussen de profielen en hoe deze verschillen variëren tussen verschillende academische disciplines. De resultaten tonen aanzienlijke verschillen aan, zoals het feit dat leerlingen met een C&M-profiel slechts toegang hebben tot 55% van alle wo-opleidingen, terwijl een N&T-profiel toegang geeft tot maar liefst 91%. Dit onderstreept het belang van de profielkeuze voor de toekomstige academische en carrièrepaden van leerlingen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Warrens, M.J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 24 Jun 2025 13:11
Last Modified: 24 Jun 2025 13:11
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5047

Actions (login required)

View Item View Item