Spoelstra, Eva (2025) Toegankelijkheid van deeltijd hbo-bachelors en associate degrees per havo-profiel. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorwerkstukEva-SpoelstraS5286158.pdf Download (530kB) | Preview |
Abstract
In dit bachelorwerkstuk werd onderzocht in hoeverre de toegang tot deeltijd hbo-opleidingen in Nederland verschilt per havo-profiel. Met behulp van gegevens van Studiekeuze123.nl werd de toegankelijkheid van 229 deeltijd hbo-bachelors en associate degrees geanalyseerd per profiel en vakkenpakket. De resultaten laten zien dat het profiel Natuur en Techniek (N&T) de breedste toegang biedt (96%), met name in combinatie met economie of bedrijfseconomie (98%). Het profiel Cultuur en Maatschappij (C&M) biedt de meest beperkte toegang (68%), hoewel dit kan oplopen tot 84% met vakken zoals wiskunde B en economie. De toegankelijkheid varieert ook per studierichting. De verschillen zijn het grootst in de richtingen Techniek en Aarde en milieu, waar doorgaans een N&T-profiel vereist is. Daarentegen zijn vakgebieden zoals Gezondheid, Gedrag en maatschappij en Kunst en cultuur grotendeels toegankelijk voor alle profielen. De verschillen tussen bachelor- en associate degree-opleidingen waren minimaal, hoewel E&M-studenten met extra vakken over het algemeen een iets betere toegang tot associate degrees hebben en C&M-studenten tot bachelors. De bevindingen bevestigen dat de keuze van het profiel toekomstige studiemogelijkheden beïnvloedt. Bovendien kwantificeerde de gepresenteerde studie de toegang tot bachelors en associate degrees. De verkregen inzichten zijn relevant voor leerlingen, docenten en decanen die weloverwogen, toekomstbestendige keuzes willen maken. Zo kan een leerling op de havo die zoveel mogelijk opties open wil houden, het beste kiezen voor een N&T-profiel met economie of bedrijfseconomie als keuzevak.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Warrens, M.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 24 Jun 2025 13:12 |
Last Modified: | 24 Jun 2025 13:12 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5048 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |